La incògnita del llaç groc*
No
hi ha enquestes sobre els motius que indueixen a gent de Catalunya a posar-se
un llaç groc a la pitrera,
al costat del cor, i, si n'hi ha, no es fan públiques.
Potser és que el gest no té significat, però
també podria ser que darrere d’aquest adminicle s'ocultin nombroses i
inconfessades intencions.
Formalment, el llaç groc i la seva metamorfosi ad
infinitum en bústies,
passos de vianants, arbrat, bústies, tanques, contenidors, etc. etc. etc., és per reclamar la llibertat de les
persones detingudes en relació amb els successos d'octubre del 2017.
Com el Euskal presoak etxera” (Presos bascos a
casa), repetit pel nacionalisme d'obediència etarra durant dècades, podria
entendre's que el llaç groc està dirigit sobretot als jutges, que són els qui
decideixen els empresonaments.
Cosa que, en clau nacionalista, apuntaria més
aviat al dimonitzat Estat, totum revolutum en el qual hi
cap fins i tot la mateixa Generalitat.
No
obstant això, poder judicial, govern, Estat… són abstraccions i, en
conseqüència, no tenen ulls.
La seva percepció del missatge que transmet el
llacet és més aviat indirecta i, en conseqüència, tendeixen a fer oïdes sordes.
Cosa que no resulta possible en l'espai públic,
anegat de groc.
Aquí, vulgui's o no, la ciutadania en general
es veu obligada a percebre de manera extraordinàriament redundant l'alerta del
llacet. I això, quan adquireix una dimensió com la què ha adquirit, pot
convertir-se en obsessiu.
En qualsevol cas, el llacet i els seus derivats
grocs fan referència als presos, però no a tots.
“Solament
als "nostres”, als de
la causa nacionalista, perquè fins i tot en això dels presos existeix la
propietat.
Hi haurà, sens dubte, els qui, animats per les
virtuts teologals, se sumen per caritat al sofriment dels detinguts i demanen
el seu alliberament.
També, entre els qui diuen ser partidaris de la
democràcia radical, victimistes i gent bona en general, hi haurà proclius al
groc. I segurament, un nodrit grup també pertanyerà a això de “¿Dónde
va Vicente? Donde va la gente”.
De totes maneres, cal tenir en compte que la
dels presos és una causa derivada, parcial o com se n’hi
vulgui dir, d'una altra principal, que és la independència.
I això és el que, en definitiva, transmet el
groc: la comunió amb la causa nacionalista.
Els presos -igual que els eslògans de la
democràcia, votar és normal…- generen adhesions induïdes, engreixen
indirectament l'assumpte. I, sobretot, el que fa és mantenir encesa la flama
sagrada de la mobilització. I també perquè aporta liquiditat a les arques de
l'ANC, Òmnium i similars.
Però com que no hi ha ying sense yang, resulta que la
passió generada pel groc també pot resultar un obstacle pels qui, en el terreny
de joc nacionalista, fugen com a ànima que s’enduu el diable de ser titllats
com a traïdors quan, en realitat, tracten de refredar el tema.
Ja se sap, en fi, que no resulta fàcil estar a
missa i repicant.
El llaç groc, que autodefineix la comunitat
nacionalista i els companys de viatge, distingeix doncs als escollits dels que no ho són: la part de la
societat, diguem-ne civil, que no combrega amb la causa i està fins al
capdamunt del llaç groc i d’allò que representa.
La part de Catalunya que aspira, per exemple,
al fet que l'alcaldessa de Barcelona, en comptes de
posar-se també el llaç groc (amb la qual cosa posa de manifest de quin costat
es troba), demani treure’l i tornar a vestir de paisà.
Perquè aquesta és l'obligació d'una alcaldessa.
Peru Erroteta
* La
primera referència coneguda de l'ús d'escarapel·les de color groc a Catalunya
es troba en l'any 1704, per la referència a que el virrei de Catalunya
Francisco Antonio Fernandez de Velasco y Tovar va prohibir-ne el seu ús
partidista durant la guerra de Successió, per a evitar la publicitat del bàndol
que les usava "creando discordias entre las familias".
2014
Segles més tard, el
llaç groc es va fer servir a Espanya per reivindicar el dret a decidir de
Catalunya. En aquest sentit, els senadors per Convergencis i Unio van
lluir llaços grocs l'octubre de 2014.
el 2017 i el 2018
Cartell de l’Assamblea
Nacional Catalana ,ANC; demanant posar-se un llaç groc en solidaritat amb
Jordi Sanchez i Jordi Cuixart.
El 16 d’Octubre de
2017, dia en el qual es van empresonar Jordi Sanchez i Jordi Cuixart, l’Assamblea
Nacional Catalana i Omnium Culturall van demanar fer ús de llaços grocs
per demanar l'alliberament dels presos politics catalans.
Comentarios
Publicar un comentario