El Globalisme que ho estripa tot
En definitiva, cal destriar el gra (afortunadament abundós) de la palla, minoritària però amb capacitat de generar anticossos social i polítics que poden ser devastadors
El
Globalisme és la ideologia de diversos grups que promouen la lliure circulació
de capitals, mercaderies, cultures i persones. Ho fan per interessos diversos,
de vegades coincidents, de vegades contraposats.
D’una
banda, els grans inversors i empresaris, que sovint remenen quantitats
astronòmiques de capital, malden per la globalització. Uns, busquen incrementar
les plusvàlues aprofitant-se de sous més baixos, menys drets sindicals, menys
impostos, una inferior regulació pel que fa a tota mena de condicions
(ambientals, de seguretat etc) o una corrupció institucional que afavoreixi
concessions i permisos.
A Occident els empresaris i els inversors
han de sotmetre’s a un seguit de normes fiscals, monetàries, comptables, laborals,
mediambientals i urbanístiques que, en conjunt, els obliguen a superar una
autèntica carrera d’obstacles.
Aquests
“obstacles” atorguen, és clar,
seguretat jurídica, econòmica, laboral i administrativa, però també tenen un
cost, que a alguns els sembla excessiu.
A
molts països del continent sud-americà, africà o asiàtic aquests entrebancs no
existeixen o son irrellevants o poden superar-se recorrent als suborns, per
dir-ho suau. Això fa que s’exposin a més riscos (poden patir una
nacionalització o una devaluació sobtada) però que també puguin amassar més
beneficis i més de pressa.
Aquests
inversors i empresaris també son, sovint, partidaris de la globalització
emigratòria. Les raons són fàcils d’entendre: molts dels negocis que no es
poden traslladar als països amb una oferta laboral abundosa de sous baixos,
atrauen aquests treballadors a Occident per nodrir les empreses que no es poden
deslocalitzar.
Al
capdavall, els sous també estan sotmesos a la llei de l’oferta i la demanda i
saben que incrementant l’oferta podran pagar menys i triar més.
No cal dir que a aquest conjunt
d’inversors i empresaris occidentals que traslladen els seus negocis fora
d’Occident, els importa poc si això deixa milions de treballadors sense feina o
si fa minvar la recaptació per cotitzacions socials.
Com
tampoc no els importen gaire si afecta la convivència, les identitats
nacionals, els serveis públics o l’accés a l’habitatge, per la incorporació
massiva de treballadors immigrants, sovint poc qualificats i disposats a pencar
per salaris escarransits.
Poden
pagar-los poc perquè l’oferta laboral és abundosa i submisa i perquè ningú no
els reclamarà els costos en forma de saturació dels serveis públics, increment
dels subsidis públics (perquè en un estat del benestar els més pobres reben més
del que aporten) pèrdua de cohesió social i increment de la delinqüència.
Maximitzen
beneficis i externalitzen costos. Al capdavall, aquesta elit megacapitalista ni
usa els serveis públics, ni viu en barris conflictius, ni pateix per la pèrdua
de cohesió nacional, perquè professa una mena de cosmopolitisme apàtrida
glamurós.
No
son, però, els globalistes ultraliberals els únics en defensar la globalització
referida. Els acompanyen els globalistes d’extrema esquerra i els neocomunistes
que hi coincideixen, encara que sigui parcialment, per motius ben oposats.
En
aquest cas pouen del sudglobalisme multiculturalista, que és un corrent
ideològic que persegueix la destrucció dels seus tres enemics tradicionals: la
democràcia liberal, l’economia social de mercat i les identitats nacionals.
Els detesta tots tres perquè son els grans
entrebancs per tal que la seva lluita de classes, tan anhelada com posposada
per l’aburgesament del proletariat autòcton, pugui triomfar.
Els
sudglobalistes culpen Occident i el colonialisme de tots els mals i desgràcies
del mon. En canvi exoneren, encara que sigui per omissió, la Xina o Rússia de
qualsevol malifeta, abús o crim que hagin perpetrat.
És
evident que Occident exercí, sobretot durant el segles XVIII i XIX, un imperialisme
econòmic atroç, que explotà cruelment els recursos naturals i humans dels
altres continents. Ara bé, reconèixer-ho i proposar mesures de reparació en
forma de plans de cooperació per fomentar el seu desenvolupament, no està
renyit pas amb reconèixer, també, les aportacions decisives d’Occident al
progrés del mon en conjunt.
Sense
la tecnologia, la ciència, la indústria, la cultura i la filosofia política
d’Occident, que aprofità els recursos extrets dels països colonitzats per molt
més que per lucrar-se, no existirien els antibiòtics, el telèfon,
l’electricitat, el motor de combustió, la laïcitat, el liberalisme
parlamentari, l’anarquisme o la Declaració Universal dels Drets Humans.
D’altra banda, les societats colonitzades
ni eren cap paradís igualitari i pacífic abans d’anar-hi els colonitzadors
occidentals, ni ho son al cap de dos-cents anys d’haver-se’n anat.
A
més a més, els campions del Sud Global (els BRICS) avui ja produeixen més del
50% del PIB mundial i l’usen per adquirir una influència geo-política
determinant. Cal admetre, doncs , que han prosperat i en bona part ho han fet
mercès a la tecnologia, les tècniques de gestió, els mercats i els capitals
occidentals, sense que això signifiqui desmerèixer com s’han esforçat per
traure’n profit.
Els
sudglobalistes nostrats, quan pretenen atribuir als esclavistes catalans les
acumulacions de capital necessàries per impulsar la revolució industrial, sense
la qual potser no hauria emergit el catalanisme polític ni el cultural que
protagonitzà la renaixença del país, en falsegen l’abast.
N’hi
va haver, és cert, però ni foren tants com escampen, ni formaren pas part dels
negocis de burgesos tan decisius i conspicus com la família Girona, per
exemple. D’altra banda, ometen que els negrers catalans eren un baula més d’una
llarga cadena, que s’iniciava en les pròpies tribus negres que els capturaven i
venien als traficants àrabs.
Aquests,
al seu torn, els traspassaven a portuguesos, espanyols o catalans per tal que
el venguessin de nou a altres. També ometen que abans dels negrers occidentals
l’esclavitud estigué molt estesa i que si no hagués estat pels britànics, que
l’aboliren a principis del segle XIX, potser encara seguiria vigent.
Però,
és clar, tot s’hi val per a ells: es tracta d’avergonyir els occidentals del
benestar i la riquesa acumulada i atribuir-les, exclusivament, a l’espoli dels
recursos materials i humans dels països colonitzats, com si no haguessin
innovat, treballat i invertit de valent per prosperar.
Sense el colonialisme occidental i la seva
tecnologia i la seva indústria, quin valor tindria el petroli i el gas natural
que ha enriquit a tantes de les ex colònies i sovint sense escarrassar-s’hi
gaire?
Quin
valor tindrien segons quins jaciments minerals, sense aquesta tecnologia i
indústria?
Potser analitzar quin valor tenien abans
del colonialisme, podria resultar instructiu. I pel que fa als drets humans i
polítics, de quins gaudirien, per exemple, els japonesos o els filipins sense
les constitucions democràtiques imposada pels nord-americans?
I els habitants dels països àrabs, si no
els haguessin alliberat britànics i francesos del jou turc, gaudirien de
sobirania i serien, alguns d’ells, immensament rics?
Només
estudiant de quins drets van gaudir els armenis sota el mandat Otomà, podem
fer-nos una idea de com podrien haver acabat i de què no tots els crims els va
cometre el colonialisme occidental.
Per
als sudglobalistes, el fet d’haver traficat amb esclaus i d’haver espoliat
altres països, obliga a Occident a admetre tants immigrants com vulguin
vindre-hi o tants com els seus “còmplices”
ultraliberals vulguin cridar-ne per als seus negocis de baix valor afegit.
Amb
aquest contingent pensen consumar la revolució socialista, tant cops ajornada
perquè l’antic proletariat autòcton “se’ls
ha aburgesat” emmirallada en la “fastigosa”
classe mitjana. Pensen que la immigració pobra serà l’ariet que tombarà els
fonaments de l’ordre liberal/burgès i, per això, com més en vingui més n’hi
haurà per empènyer.
Els
és igual si això fa baixar els salaris i empitjora les condicions laborals, si
satura els serveis públics, si redistribueix les subvencions públiques en
perjudici de les classes populars autòctones una mica menys benestants, si
amenaça la cohesió nacional.
Com
també els és igual si, en el cas de la de filiació musulmana, professa una
religió que amenaça la laïcitat i promou la misogínia o en el cas de
l’evangelista sud-americana, promou un conservadorisme social i polític
reaccionari i castellanòfil.
Els
és ben bé igual, perquè amb un sol tret podran matar tres pardals: la
democràcia liberal (segons ells una dictadura camuflada del capital) l’estat
del “benestar” (en opinió seva una
ficció sostinguda pel deute públic) i el nacionalisme petit-burgès (que
encobreix, a parer seu, un projecte de dominació de classe)
El
problema és que qui està collint el fruïts d’aquesta globalització brutal amb
fluxos de capital esfereïdors descontrolats i una immigració desbocada, no son
pas els ideòlegs socialistes de la lluita de classes, ni tampoc els promotors
de l’ultraliberalisme econòmic. Qui capitalitza el descontentament de les
classes populars occidentals (Hi incloc les mitjanes, d’origen popular que han
prosperat treballant, estalviant i concentrant patrimonis) son l’extrema dreta
i el reaccionarisme autàrtic nacional-populistes.
Em
refereixo a partits com els de Le Pen o Meloni a França i Itàlia o com el MAGA
de Trump. Tots ells promouen el tancament de fronteres, per tal d’estroncar
l’hemorràgia de deslocalitzacions industrials i tallar en sec els fluxos immigratoris.
Volen,
ni més ni menys, ressuscitar la versió més agressiva, primària i endogàmica
dels nacionalismes d’estat i brandar el seu poder intimidatori militar i
financer.
Si
des del centre dreta liberal amb ànima social i des del centre esquerra liberal/socialdemòcrata,
governant junts quan s’escaigui i compartint els pilars de la nació, no se’ls
planta cara, la societat se’ns estriparà políticament, econòmicament,
culturalment i demogràficament.
Els
nacionalpopulismes xenòfobs i reaccionaris i els socialpopulismes xenòfils i
pseudorevolucionaris (perquè en lloc del promoure el progrés promouen un
totalitarisme igualitari) busquen una polarització ideològica que els beneficia
mútuament. Abanderant el ressorgiment de la nació postrada (l’extrema dreta) o
el front antifeixista (l’extrema esquerra) aconsegueixen atraure voluntats,
sobretot entre els joves, i juguen sense vergonya amb les seves emocions i
pors.
Quina
ha de ser la resposta dels demòcrates liberals de centre esquerra, que inclouen
els socialdemòcrates perquè fusionen llibertat i igualtat, i dels liberals de
centre dreta, que promouen una llibertat que es complementa amb la igualtat
d’oportunitats?
Doncs,
a parer meu, ha d’articular-se al voltant del eixos següents:
1) Reforçament dels estats-nació i, en
casos com el català, de la nació i del patriotisme concomitant. Em refereixo a
la nació entesa com l’àmbit bàsic de solidaritat redistributiva, de
conjuminació de polítiques de creixement qualitatiu (més indústria i serveis
d’alt valor afegit sostinguts per un R+D puixant) i de preservació dels
ecosistemes mediambientals, culturals i lingüístics.
Cal
combinar, doncs, solidaritat, prosperitat i identitat en un espai segur, a
l’abast de les classes populars i sobre el qual puguem exercir una sobirania
política efectiva fonamentada en uns valors culturals compartits
2) Establiment d’un pacte de rendes i
compromisos recíprocs entre generacions. Els boomers occidentals son el nucli
de la nova classe mitjana patrimonial que, durant les dècades daurades de la
postguerra mundial, ha gaudit de setanta anys de pau i drets civils i polítics
i de cinquanta de prosperitat econòmica, excepcionals. N’ha gaudit alhora que
hi ha contribuït decisivament, aspecte que ometen demagògicament els que els
titllen despectivament de generació tap. És cert, que entre els passius, cal
destacar que han llegat una economia minvant (en part producte del globalisme
referit) uns sous que han perdut poder adquisitiu, unes pensions que
sobrepassen la productivitat i una crisi d’habitatge i climàtica greus.
Els
joves tenen dret a estar emprenyats, però també cal que revisin si la seva
inclinació al Carpe Diem no els priva d’aprofitar les escletxes del sistema
(que malgrat tot hi son) avalats pels patrimonis estalviats pels pares. Com
també cal que cada generació afronti els desafiaments que li ha tocat viure amb
coratge. Crec que els estats haurien de fomentar la transmissió pautada i
gradual dels patrimonis estalviats pels boomers a les noves generacions, alhora
que aquestes es comprometen més a vetllar per tal que tinguin una vellesa digna
i envoltada d’afecte. Ambdues coses, la transmissió patrimonial i el compromís
amb els ancians, hauria de fomentar-se mitjançant el dret fiscal i el
successori, premiant qui transmet i qui s’ocupa del transmissor quan no pot
valdre’s.
3) Protecció decidida (fiscalment i
civilment) de la família. En una democràcia liberal tots els models de família
(mentre garanteixin prou afecte i recursos per conviure amb dignitat) son
perfectament legítims i el dret a divorciar-se hauria de ser sagrat. Ara bé, no
s’entén que, des d’un ideari ultrafeminista que proclama que s’ha de
desconstruir l’heteropatriarcat, es promoguin tots els que més s’allunyen del
model convencional. Des del respecte a la opció triada per cadascú, s’ha de
poder dir, sense por a ser titllat de reaccionari, que la família biparental
ben avinguda garanteix molt eficaçment (potser la que més) l’estabilitat
afectiva del nucli sencer, la reproducció i la consolidació patrimonial. Per
tant, la llibertat a l’hora de triar ha de ser un valor a reconèixer, però la
responsabilitat a l’hora de mesurar les conseqüències, també.
Una
societat ben estructurada familiarment, afronta millor els reptes culturals,
demogràfics i econòmics
4) Foment decidit de l’emprenedoria.
Catalunya pateix una manca d’incorporacions de nous emprenedors que l’empobrirà
econòmicament i nacionalment. Es va reduint el nombre de petits i mitjans
empresaris i també de treballadors autònoms en benefici dels grans grups
empresarials, sovint aliens fiscalment i nacionalment a Catalunya.
En l’àmbit del comerç, dels menestrals o
de les explotacions agro-ramaderes, per exemple, la sagnia és atroç. Estem
avançant cap una concentració que es nodreix d’inversors sense rostre ni
compromís amb el territori i de peons o empleats amb sous baixos forans, mentre
la classe mitjana minva.
Cal
incentivar la vocació emprenedora del jovent, amb mesures fiscals i
administratives atractives (premiant fiscalment i desburocratitzant) i amb un
nou discurs social i polític que atorgui prestigi a qui crea i inverteix,
jugant-s’hi el seu futur.
5) Reenfocament de la cooperació
internacional. No pot ser que s’aboquin recursos econòmics ni suports polítics
indiscriminadament a tota mena de països, sense diferenciar entre dictadures
corruptes i règims autocràtics i democràcies incipients, per redimir-nos d’un
colonialisme que ni fou universal i que, en una part del mon, s’extingí ja fa
segles.
Daltra banda, cal tenir en compte
l’emergència dels BRICS, com a potències expansives, amb un PIB equiparable al
d’Occident. Prou d’engreixar ONG que consumeixen gran part del pressupost en
despeses de funcionament internes i que, sovint, financen experiències
pseudorevolucionàries apassionants de sudglobalistes entestats en descobrir la
sopa d’all, però que acaben fomentant règims totalitaris disfressats de
moviments d’alliberament dels pobles indígenes.
La
cooperació ha d’acreditar uns avenços constatables pel que fa a desenvolupament
social, econòmic i cultural
5) Gestió racional de la immigració.
Necessitem immigrants, és evident, però no pas tants ni que arribin de forma
tan sobtada, sense que puguem triar-ne el perfil i la procedència.
Un perfil i una procedència idonis,
exceptuant els que fugen de persecucions, epidèmies i fams catastròfiques, als
qual s’ha d’acollir com a refugiats, poden garantir una incorporació reeixida a
la nostra societat. Una incorporació reeixida permet als nouvinguts prosperar
més fàcilment i no caure en la marginalitat i la delinqüència i als autòctons
els convida a veure’ls com un factor de progrés econòmic i de pluralisme
enriquidor, perquè a la vella soca catalana podem empeltar-hi el seu bagatge
cultural.
En
canvi, no podem permetre’ns que, en lloc d’una societat plural, aparegui una
pluralitat de societats susceptibles de topar.
Als que vinguin irregularment, cal
retornar-los al seus països d’origen. Als qui hagin vingut legalment però al
cap d’uns anys no acreditin una raonable continuïtat laboral, no se’ls ha de
renovar el permís de residència i cal ordenar-ne la repatriació.
Als qui han demostrat que han vingut a
treballar, cal facilitar-los el coneixement de la llengua i els costums,
l’accés als serveis públics i l’habitatge i el millorament de la seva capitació
laboral, implicant-hi els empresaris que els han contractat.
En definitiva, cal destriar el gra
(afortunadament abundós) de la palla, minoritària però amb capacitat de generar
anticossos social i polítics que poden ser devastadors.
Evidentment,
a tots ells cal deixar-los clar que a Catalunya la religió pertany a l’àmbit
privat i no hi pot haver una intromissió en el públic, ni pot contradir les
lleis civils i les nostres pautes socials comunes.
Miquel
Àngel Estradé i Palau
.jpg)
Comentarios
Publicar un comentario