Any nou, obligacions noves
"He après a conviure amb l’arbitrarietat que l'administració em pugui amonestar per incomplir alguna de les infinites normes a què estic subjecte com a ciutadà, però sobretot com a empresari"
El
cap de setmana passat, passejant per davant de botigues decorades amb cartells
de descomptes pel Black Friday, em vaig fixar en una qüestió: totes les
ferreteries, supermercats, botigues de bricolatge, botigues d’electrònica i
tecnologia i basars tenen un gran reclam promocional al costat de la porta.
Em refereixo a les llums d’emergència V16,
l’artefacte que la DGT s’ha inventat – no hi ha cap altre país europeu que faci
servir res similar – i que serà obligatori portar al cotxe a partir del pròxim
1 de gener. Ja tenim el més que probable candidat a “regal de l’any” d’aquest Nadal.
Mentre
pensava en la tristor de regalar un llum d’emergència per guardar a la guantera
del cotxe, se’m va acudir que l’element clau en tota aquesta estrambòtica moda
és la paraula “obligatori”: la gent
no regala un llum d’emergència sinó que regala la tranquil·litat del compliment
normatiu, i qui compra el llum d’emergència en realitat no està preocupat per
si és prou visible pels altres conductors en cas d’accident sinó que sent la
pressió d’haver de complir amb una nova norma.
Jo
encara no tinc la llum d’emergència V16 i no m’interessa gaire comprar-la,
perquè he après a conviure amb l’arbitrarietat que qualsevol administració em
pugui amonestar per incomplir alguna de les infinites normes a què estic
subjecte com a ciutadà, però sobretot com a empresari.
De
fet, les administracions han portat tan lluny l’espiral d’innovació normativa
que en altres ocasions he sucumbit a la por d’incomplir una norma i m’ha sortit
malament. Tot just fa un any, el que em preocupava en aquestes dates era
adaptar la nostra empresa a la nova Llei de Residus, amb requeriments tan
curiosos com difícils d’implementar: que totes les factures portessin el pes
corresponent als envasos del producte – és a dir, quants grams de film de
plàstic o quants quilos de palets de fusta.
Aquest
pes corresponent a envasos industrials caldria multiplicar-lo per un cànon de
gestió de residus, que per acabar de complicar les coses era diferent segons el
material. Per tant, les factures es convertien en un autèntic exercici
matemàtic on calia sumar i restar pesos per coeficients fins a arribar a una
xifra final: l’import total de cànon de residus prorratejat pels béns venuts en
funció dels seus materials d’envasatge.
Adaptar
els nostres sistemes de facturació per a aquesta norma va ser costós, no només econòmicament sinó també
operativament, perquè implica que la base de dades contingui el pes i el
material dels envasos de cadascun dels milers de productes que podem fabricar i
vendre. La sorpresa va ser que, després de l’1 de gener, no només ningú s’ha
interessat per si disposàvem o no d’aquesta informació sinó que avui dia encara
no tinc clar qui se suposa que ha d’inspeccionar això i multar-nos en cas
d’incomplir-ho.
L’evident
manca de control ha fet que totes aquelles empreses que no van fer absolutament
res no hagin tingut cap mena de problema, deixant-nos a la resta amb un profund
sentiment d’haver perdut el temps.
Amb aquesta experiència a la motxilla,
aquest any vaig decidir assumir personalment el risc de no fer res per adaptar
el nostre sistema informàtic a la nova norma europea de desforestació, EUDR,
que havia d’entrar en vigor el pròxim 1 de gener de 2026.
La
norma teòricament implicava compartir un seguit de codis aigües avall de la
cadena de valor dels derivats forestals, a fi que els consumidors poguessin
disposar de la rellevant informació sobre les coordenades GPS del tronc d’arbre
utilitzat per fer la cel·lulosa del paper de vàter que tenen al lavabo de casa.
Com
que alguna ment pensant de Brussel·les va concloure, fa dues setmanes, que això
era un autèntic despropòsit, a mig novembre van anunciar que no entrarà en
vigor el pròxim 1 de gener de 2026 sinó el de 2027, però que abans passarà per
“una revisió profunda a fi d’identificar
oportunitats per una simplificació radical de la norma”.
En
aquest cas, no sucumbir a la por d’incomplir la norma ha pagat la pena: el
nostre principal competidor es va gastar 200.000 € en adaptar el seu sistema
informàtic a la qüestió del registre de coordenades GPS, uns diners que,
talment com els codis de validació, han anat aigües avall.
Tots
aquests pensaments es van interrompre perquè un senyor m’estava endossant un
tríptic publicitari sobre una nova botiga de tòner, fotocopiadores, telefonia
d’empresa… amb un titular en un cos de lletra més gran que la resta de
productes i serveis, que feia així: “Tens
un negoci? T’ajudem a complir amb Verifactu”, seguit d’un subtítol que
animava a “no exposar-te a multes a
partir de l’1 de gener” -ara, del 2027, amb la moratòria in extremis que ha
acceptat el ministeri quan moltes empreses ja havien fet la feina i la despesa
d’adaptar-se al nou model-.
De
nou, igual que en el cas del llum d’emergència, no crec que hi hagi
compatriotes particularment il·lusionats per posar un codi QR amb la data,
hora, número de factura i import sense IVA i amb IVA a cada tiquet que expedeix
la seva caixa registradora.
Però
la clau està al subtítol: has de fer-ho o, en cas contrari, pots rebre una
entranyable carta d’Hisenda amb una proposta de sanció.
Una
obligació més.
Pau Vila

Comentarios
Publicar un comentario