El caganer


El cre­ti­nisme és una pecu­li­a­ri­tat de per­so­nes sin­gu­lars, d’indi­vi­dus que es tor­nen soli­ta­ris; però, pel que es veu avui dia, també pot afec­tar col·lec­tius humans, o la soci­e­tat en con­junt. 
És com si una boira espessa encegués la pers­pec­tiva i l’horitzó de col·lec­tius que els mar­xis­tes qua­li­fi­ca­ren d’ali­e­nats. D’això, almenys, par­la­ven els mar­xis­tes dels anys meus d’uni­ver­si­tat, quan pre­te­nien alli­be­rar-nos de les adherències capi­ta­lis­tes mal­sa­nes (recordo molt bé els dis­cur­sos infla­mats de Fernández Buey al claus­tre de lle­tres o els soli­lo­quis del meu esti­mat amic comu­nista Narcís).
Avui dia, el mar­xisme és cosa de vells i els qui ho són no gosen dir-ho. Al con­trari, el cre­ti­nisme no és moneda a l’ús, dialècti­ca­ment par­lant, però és una demo­li­dora rea­li­tat –de vega­des acla­pa­rant– en l’uni­vers dels polítics de qual­se­vol espècie raci­o­nal o irra­ci­o­nal.
És pos­si­ble que el Cre­a­dor, en un mal moment, com un Cha­ves de millor con­dició, els expropiés la intel·ligència per per­me­tre la indigència men­tal com esquer d’una deter­mi­nada con­dició.
Ens podríem pre­gun­tar si és pos­si­ble ser polític d’una altra manera, i el meu radi­cal pes­si­mista, vist el que abunda, es veu­ria enter­bo­lit pot­ser per un tímid seguici de poli­ti­quets ama­gats entre la mala herba del bosc, com a petits genis, aspi­rant a sor­tir i ofe­rir-se com a alter­na­tiva.
No s’atre­vei­xen, però dub­ten entre les opci­ons del mer­cat democràtic, que s’enca­parra a cer­ti­fi­car l’asserció de Churc­hill: “La democràcia és el menys dolent dels sis­te­mes polítics pos­si­bles.”
En canvi, Putin demos­tra el con­trari; Trump rati­fica la pro­pensió a la nici­esa que pretén desor­de­nar l’uni­vers; Pedro Sánchez pre­su­meix del que no té, ni és; Torra ens con­du­eix al desert entre profètiques asse­ve­ra­ci­ons; Ada Colau mag­ni­fica magis­tral­ment tots els des­propòsits ini­ma­gi­na­bles. En resum: “Ningú no dona el que no té”, en pen­sa­ment del gran Aristòtil.
A banda de líquida (Zyg­munt Bau­man) aquesta soci­e­tat camina direc­ta­ment cap al des­propòsit, a l’embor­nal, a la gran con­fusió que acos­tuma a pre­dir els des­as­tres històrics.
Europa, sense rumb, se suïcida amb l’Islam (Samir Kha­lil). Vladímir Putin va camí cap a con­ver­tir-se en l’empe­ra­dor d’Occi­dent i pro­tec­tor del cris­ti­a­nisme (¡!) en la més sor­pre­nent para­doxa del post­co­mu­nisme; al mateix temps que l’entesa pac­tada amb la Xina i el seu nou arma­ment nuclear de gran potència ens pro­posa un nou ordre inter­na­ci­o­nal amb la seva indis­cu­ti­ble hege­mo­nia. Men­tres­tant, Trump pos­si­bi­lita l’evidència reti­rant les tro­pes de l’Afga­nis­tan i de l’Ori­ent Mitjà, alhora que la Tur­quia d’Erdo­gan avança en nego­ci­a­ci­ons amb Rússia (agres­sora d’Ucraïna), que ensor­ra­rien el con­trol del Medi­ter­rani ori­en­tal amb el debi­li­ta­ment de l’OTAN.
Però l’absurd de Trump, el men­ti­der impul­siu, obre un altre front al Pacífic con­tra la Xina, i men­tres­tant aquesta s’apo­dera de totes les matèries pri­me­res de l’Àfrica i con­di­ci­ona les finan­ces mun­di­als.
L’apo­ria per­fecta: un sis­tema capi­ta­lista d’oli­go­po­lis sota el con­trol d’un sis­tema comu­nista. La per­fecció...
Aquest cre­ti­nisme polític sem­bla en apa­rença difícil­ment supera­ble.
Tot i així, a les nos­tre ter­res his­pa­no­ca­ta­la­nes es fonen tots els ele­ments del des­propòsit soci­o­polític en allò que fa referència a la sim­bo­lo­gia. Si es tracta d’un país de cre­ients que voten, se’ls ha d’insul­tar i agre­dir.
Si s’ha esta­blert una pau reli­gi­osa –després d’una bru­tal guerra civil– se l’ha de minar, des­calçar-la i enfon­sar-la, per retor­nar a les pre­mis­ses del con­flicte dels anys 30 del segle pas­sat.
Si se cele­bra una gran festa cris­ti­ana, hi ha d’haver bur­les, mofes, embru­tar-la amb con­cep­tes atra­bi­li­a­ris allu­nyats de tota la nos­tra cul­tura: pes­se­bres ofen­sius, mofes a la Verge de la Mercè, cos­tums ances­trals eli­mi­nats i la intro­ducció de subs­ti­tuts islàmics com ara les cele­bra­ci­ons ofi­ci­als del Ramadà (un espera que aviat, amb el suport de les femi­nis­tes, ens por­tin una llei sobre la poligàmia i els harems...) i els cris­ti­ans, feliços.
Algú no haurà per­dut el seny?
Algú no s’haurà sen­tit ofès davant el lamen­ta­ble insult del pes­se­bre de l’alcal­dessa (?) Colau a l’abans ano­me­nada plaça de Sant Jaume?
De què vas, Ada Colau?
No s’adona que està fent el brou gros als que pen­sen que la democràcia tan sols genera mons­tres com aquests? Algú creu que aquesta manera estúpida de des­truir –o d’inten­tar-ho– la nos­tra cul­tura no porta les claus del suïcidi social i cul­tu­ral?
És clar que en aquest món de bonis­tes irre­dempts tot s’hi val, tot acaba rosat o morat? Arri­bats a aquest punt de geni­a­li­tat sur­re­a­lista, amb la mordaç iro­nia dali­ni­ana, un pensa que hem acce­dit a l’uni­vers sobirà de la bana­lit­zació peri­llosa.
L’impor­tant és ser-hi, fer-se veure a la via de l’absurd i no ser al fona­ment de la rea­li­tat.
Un apel·laria a Emma­nuel Kant i les seves Crítiques, però donat que quasi ningú en faria atenció, em rebaixo a les fun­ci­ons primàries i ele­men­tals: ara l’epi­cen­tre del pes­se­bre és el caga­ner.
Per a uns altres necis el Nadal és “la festa d’hivern”. I així ens va.
Manuel Milian

Comentarios

Entradas populares de este blog

Reflexiones de Mario Benedetti.( Sabios consejos de un hombre sabio) Si estás cerca (arriba o abajo) de los 60, tómate unos 10 minutos y léelo

El yugo y las flechas de la derecha

La lengua catalana