No els distreguis. Catalunya al cap, al cor i al vot
-“No
pacteu amb Feijóo!”
-“Catalunya
no resistirà un govern amb Vox!”
-“Catalunya
necessita que governi PP i Vox per despertar-se!”
-“Si
no feu caure Sánchez sereu còmplices dels corruptes del PSOE”
-“No
feu caure Sánchez, el PP i Vox no poden governar!”
Les
darreres setmanes s’han intensificat l’encreuament de missatges totalment
contradictoris al voltant de la governabilitat espanyola. Uns diuen que s’ha de
fer caure Sánchez amb una moció de censura perquè és un corrupte, d’altres, que
no s’ha de fer perquè PP i Vox són més corruptes i ara guanyarien les
eleccions. Totes són opinions amb una part de raó, però el que és rellevant és
preguntar-se què és més beneficiós per Catalunya. Ho és Sánchez? Ho és el
tàndem Feijóo-Abascal? Mirem-ho amb una mica de perspectiva:
1. El
govern espanyol -de qualsevol color- no compleix mai amb Catalunya: ni les
promeses que fan ni l’execució dels pressupostos. Cap. Alhora, governi qui governi
-excepte que, com ara, estigui atrapat parlamentàriament amb Junts- són igual
de repressors contra l’independentisme (val la pena recordar que el PSOE va
votar a favor del 155, i que el Decretazo Digital o l’espionatge il·legal amb
Pegasus és obra seva).
2. L’actual
govern espanyol està literalment bloquejat des de l’octubre de 2025, quan Junts
dóna per liquidada la seva relació amb ells per la manca de compliment dels
Acords de Brussel·les. I mira que P.S ho tenia fàcil: només havia de complir
els acords signats. La meva teoria no és que no hagi pogut o que no hagi
volgut, és que no s’ha atrevit. I aquesta covardia l’ha portat a l’actual
carreró sense sortida. Per això esclafen poltrones però no governen.
3. Fer
una moció per fer caure Sánchez què comporta? En primer lloc, que l’has de
pactar amb qui et vol il·legalitzar i a la presó. En segon lloc, que es
convoquin eleccions i, segurament, guanyi el tàndem Feijóo-Abascal. Per què és
dolent això? Principalment per un motiu: l’Estat passaria d’estar bloquejat a
funcionar a tota màquina. I quan això passa, Catalunya sempre hi perd. Si és
amb PP i Vox, el doble. Però no tingueu cap dubte que també passarà si Junts
deixa de ser imprescindible.
4. No
fer una moció de censura significa donar suport a Sánchez? Doncs no. Allò que
ha d’interessar als catalans és que l’Estat estigui bloquejat, que s’estiguin
literalment esbudellant entre ells i que quan el govern espanyol pot fer un
pas, és perquè l’independentisme l’ha forçat a fer una acció favorable a Catalunya.
Tota la resta, ni aigua.
Els
catalans, alguns, tenen tendència a prioritzar la por a la dreta i
l’extremadreta que a Catalunya. D’altres continuen convençuts que podran
reformar Espanya. Però la dreta i l’extremadreta acabaran governant tard o
d’hora i, per descomptat, Espanya és irreformable. Un es pot autoenganyar, però
la realitat -empíricament demostrable al llarg dels anys- és molt tossuda.
La
moció o no moció és pa i circ. Un espectacle que interessa a Feijóo per anar
rostint a Sánchez, però que alhora demostra la seva impotència. Junts és aquí
una doble barrera: impedeix l’accés al poder al PP i Vox i té bloquejat al PSOE
i Sumar. Això és el que significava que el president Puigdemont es convertís en
“kingmaker” de la legislatura espanyola.
El que és important és preguntar-se per a
l’endemà de les eleccions que, a tot estirar, seran el juliol de l’any vinent.
Què us penseu que passarà si PP i Vox guanyen i governen amb majoria absoluta?
O què us penseu que passarà si Sánchez pot repetir de president però sense
estar condicionat per Junts? La resposta a la primera pregunta és que aniran a
pels catalans destral en mà. La resposta a la segona pregunta ja la vam veure
entre 2018 i 2023: Sánchez només depenia d’ERC (no de Junts) i tot el que van
fer els d’en Rufián va ser fer de crossa del PSOE (com ara) i, el seu principal
èxit, va ser aconseguir un indult parcial per a 9 persones.
Per
contra, l’amnistia, amb la qual s’ha aconseguit recuperar centenars
d’independentistes de les grapes repressores de l’Estat espanyol (malgrat que
els tribunals s’estan resistint a aplicar-la completament) la va aconseguir
Junts quan va ser indispensable per Sánchez. I feia 7 anys que, en paraules de
Salvador Illa, deien allò de “Ni amnistia
ni nada de eso”.
Parlo
de l’Amnistia com podria mencionar la Llei contra la Multireincidència, la Llei
ELA, el retorn de secretaris, interventors i tresorers i tantes altres coses
que els de Miriam Nogueras han arrancat de les urpes socialistes. I qui diu
aconseguir diu frenar, perquè la major part de la seva feina ha estat frenar
destralades contra Catalunya. Us penseu que res d’això hauria passat si Junts
hagués fet com ERC? Podeu esperar asseguts.
Si
una cosa ha de tenir clara la gent és que ni PP, ni PSOE ni Vox són bons per
Catalunya. Que si els partits catalans s’entreguen als braços del PSOE, com
ERC, el poder per forçar coses és nul. I que per molt bons resultats electorals
que s’aconsegueixin a les següents eleccions, si aquests vots no són
imprescindibles, tornarem al córner de la irrellevància mentre els espanyols
reactiven la maquinària per trinxar Catalunya. També tothom ha de tenir clar
que, si un partit català no presenta batalla a Madrid i opta per la fàcil
posició de “els catalans no hi hem de fer
res a Madrid” estan garantint que ens destrossin. El mateix passa amb
l’abstenció. És molt còmode. Molt pura. “No
em representa ningú!”. Però llavors 4 anys plorant perquè “ai, els socialistes governen a Catalunya”
o “ostres, aquests cabrons ens estan
trinxant”.
Lluitar
o rendir-se. Votar o queixar-se.
Una
altra cosa és com planteges el teu paper a Madrid: si la prioritat és evitar un
govern de dretes, el teu objectiu és salvar Espanya d’ella mateixa. Si la
prioritat és condicionar la governabilitat de l’Estat (sigui per aconseguir
coses, per evitar-ne o per bloquejar l’Estat) el teu objectiu és Catalunya. Pot
agradar més o menys, però aquesta és la realitat. I defensar el contrari és
escopir autèntiques mentides a la cara de la gent.
Així
que, personalment, aconsellaria utilitzar més el cap que el cor; pensar més en
com es pot frenar Espanya i alhora forçar-la que no pas ajudar les “esquerres” espanyoles, que són tan
unionistes, centralitzadores, repressores i catalanòfobes com la dreta
espanyola.
Catalunya
al cap, al cor i al vot.
Aleix Clarió i Herranz

Comentarios
Publicar un comentario