Menys que un club
El Barça serà, com va dir i ha fet fortuna Narcís de Carreras en el seu discurs de presa de possessió a principis de 1968, “més que un club”, però sovint no ho sembla.
L’altre dia, veient el bonic comiat que el
Manchester City va fer al seu fins llavors entrenador, Pep Guardiola, vaig
pensar en com maltracta el FC Barcelona els seus herois. Una tendència que
l’actual president, Joan Laporta, lluny de corregir, ha incrementat.
Un
maltractament que té com a exemple màxim el millor jugador de la història de
l’entitat, i del futbol en general, el recentment guardonat amb el Premi
Princesa d’Astúries dels Esports 2026, Leo Messi.
La relació del Barça amb els seus mites
acostuma a ser complicada.
Potser perquè els mites fan ombra.
Potser perquè recordar-los obliga a
comparacions incòmodes.
O
potser perquè el club, tan sovint obsessionat amb el futur, té una estranya
dificultat per gestionar el seu passat. Sigui com sigui, la llista és llarga.
Ladislao Kubala va marxar amb més nostàlgia que homenatges. Johan Cruyff va
alternar l’adoració popular amb les tensions permanents amb els despatxos.
Guardiola va abandonar la banqueta exhaust, enmig d’una guerra interna que mai
no s’ha explicat del tot. I Messi va protagonitzar probablement la sortida més
trista que recorda el futbol modern.
Encara avui costa entendre aquella roda de
premsa amb un Messi plorant davant del món. No perquè marxés —els jugadors
marxen i els clubs continuen—, sinó per la manera. El millor futbolista que ha
vestit mai la samarreta blaugrana va acomiadar-se gairebé com si fos un
problema administratiu.
Un actiu comptable.
Una
víctima més d’una gestió econòmica desastrosa que cap dels responsables no ha
acabat assumint plenament.
Laporta
continua insistint que no hi havia alternativa. Potser és cert. O potser no del
tot. Però fins i tot acceptant aquesta versió, una cosa és no poder retenir
Messi i una altra molt diferent és la incapacitat demostrada des d’aleshores
per reconstruir una relació normal amb qui va ser el principal responsable de
la millor etapa de la història del club.
Resulta especialment paradoxal que el
mateix president que apel·la constantment a l’ADN Barça, als valors i al
sentiment sigui incapaç de tancar les ferides amb els seus grans símbols.
Perquè
un club és molt més que els seus balanços, els seus fitxatges o els seus
patrocinadors. També és la manera com tracta aquells que l’han fet gran.
Potser per això em va impressionar tant el
comiat de Guardiola al City. No era només una qüestió de respecte
institucional. Era gratitud.
Una
paraula que cada vegada sembla més escassa en el futbol contemporani. El City
va entendre que acomiadava un entrenador extraordinari. El Barça, en canvi,
massa sovint sembla obsessionat a demostrar que ningú no és imprescindible.
I
és veritat. Ni Kubala, ni Cruyff, ni Guardiola, ni Messi ho eren. El club
continua existint sense ells. Però també és cert que el Barça seria
infinitament menys Barça sense el que tots quatre li van donar.
A Casablanca, el capità Renault acaba
pronunciant una de les frases més famoses de la història del cinema: “Aquest és el començament d’una bella amistat”.
El Barça acostuma a fer exactament el
contrari. Converteix les seves belles amistats en acomiadaments incòmodes.
I
això, en un club que presumeix de ser més que un club, hauria de fer pensar.
Xavier
Ribera
.jpg)
Comentarios
Publicar un comentario