Per una Catalunya federal
Durant els seus llargs anys de govern, Jordi Pujol tenia un papu polític i territorial: la Corporació Metropolitana de Barcelona (CMB), que considerava un contrapoder en mans de l’esquerra que calia eliminar per poder fer prosperar els seus plans de “ nacionalització ” de Catalunya. Anant en contra de tota lògica urbanística, demogràfica i econòmica, va liquidar aquest organisme l’any 1987 i el va esquarterar entre els consells comarcals del Barcelonès, Barcelonès Nord, Vallès Occidental, Baix Llobregat i Maresme. Però la força de l’evidència metropolitana és imparable i el Parlament de Catalunya, durant el mandat del president José Montilla, va crear l’any 2011, en la seva substitució, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Ara s’ha celebrat, en un acte solemne al Parlament, el 15è aniversari de la refundació d’aquest organisme, que engloba 36 municipis de l’àmbit metropolità, acull 3,4 milions d’habitants i representa més de la meitat del PIB de Catalunya. La seva presi...