Taxis; l'engany d’Uber i Cabify
La postura de les VTCs Uber i Cabify és la del continu engany.
Llops amb pell de xai, plantejant
que ells ofereixen una alternativa nova de transport diferent de la del taxi i que, per tant, la convivència és possible, quan el seu
veritable i ocult pla és el d'apropiar-se de tots els serveis que avui opera el
taxi.
Per tant, el seu primer objectiu
és eliminar la competència que, per a elles, representa el taxi, per després constituir
un monopoli i explotar als clients actuals
aplicant les rígides normes del neoliberalisme.
Aquestes empreses no tenen escrúpols i, per això, menteixen, enganyen i sembren confusió.
En un anunci publicat en alguns
diaris d'Espanya, diumenge passat 29 de juliol, apunten al taxi i l’acusen de
«fer xantatge al govern espanyol» i de ser l'autor d'una «onada de violència
que ha arribat a límits inconcebibles».
No obstant això, hi ha res més
violent que el lladre que, vestit amb pell de xai, roba el teu plat de menjar i
que, en fer-ho, actua fredament, sàdicament i impunement, com si fos un dels
protagonistes de La taronja mecànica?
Però la diferència està en què la
situació que avui viu el taxi no és una pel·lícula de Kubrick, i els fets que es desencadenen davant els nostres ulls no
són una projecció de cel·luloide, sinó que els llops amb pell de xai són reals.
Hi ha res més violent i sàdic que
destruir el benestar d'un quart de milió de persones (els taxistes i les seves
famílies), esborrant d'un cop de ploma el seu futur, sotmetent-les a la
supervivència i deixant-les davant el precipici de la pobresa? I tot
l'anterior, sota el pàl·lid i falaç argument que el transport ha de canviar,
sabent que aquest tipus de transport no canvia, sinó que el que sí canvia és el
benefici, que passa de les mans dels taxistes a les mans d'uns pocs
especuladors?
Dit d'una altra manera, no és
egoista, despietat i cruel que es vulgui traspassar a quatre mans la facturació
que avui està en 130.000 mans?
No és enganyar que les VTCs, de cara al públic, acusin al taxi de monopoli?
Com pot ser monopoli una
activitat amb 130.000 mans propietàries?
Monopoli és el que volen imposar
els llops amb pell de xai en voler traspassar la propietat d'aquestes 130.000
mans a la cobdícia de quatre mans (les dels CEOs d’Uber i de Cabify) perquè
siguin elles les qui decideixin el preu dels serveis que avui opera el taxi.
El que per al taxi és servei
públic, per Uber i Cabify és un negoci que es regeix per la rendibilitat.
Una rendibilitat que ha de
satisfer la cobdícia dels accionistes, els qui, àvidament i constantment, reclamen majors
beneficis, per la qual cosa no és difícil comprendre que, sota el pretext de
millor operativitat, aquests serveis s'encariran.
Es tracta de preus fluctuants
que, a major demanda, pujaran com l'escuma, a diferència de les tarifes que
cobra el taxi (prèviament conegudes pels clients) perquè estan establertes per
l'autoritat.
En aquest sentit, per Uber i
Cabify ésla rendibilitat (i no el servei) el que defineix el caràcter de la seva
activitat.
Per tot l'anterior, és el Govern espanyol qui ha d'aclarir quines són les seves
intencions i definir si el transport que avui opera el taxi es
mantindrà com a servei públic o si la seva intenció és introduir el neoliberalisme en aquest sector que, fins a l'aparició d’Uber i de Cabify, funcionava
amb eficiència.
I, si es decideix per les
empreses neoliberals, definir la quantia de les indemnitzacions perquè amb les
circumstàncies actuals, el preu de les llicències del taxi caurà
estrepitosament i cada taxista haurà d'assumir aquesta pèrdua de desenes de
milers d'euros, la qual cosa equival a dir que, amb la seva pobresa, amb la
seva humiliació, amb la seva pèrdua està finançant la introducció al mercat del
transport d'empreses com Uber o de Cabify, que estaria afavorint el Govern
espanyol.
Ho reitero: s'està desmuntant un servei que funciona amb l'únic objectiu de donar cabuda a
empreses dirigides per una sola i implacable ment l'únic interès de la qual és
satisfer la seva cobdícia esprement fins a l'abús a aquests usuaris que avui
usen un servei de taxi el preu del qual està establert i garantit per
l'autoritat, que és la que, en definitiva, fixa les seves tarifes.
Per això, el Govern espanyol ha
de donar una resposta clara.
Com s'explica que, a Turquia, Erdogan afirmi que «ningú pot trepitjar els drets dels nostres
taxistes» i a Espanya a aquestes empreses depredadores i esclavitzadores de la
força laboral, se'ls posi una catifa?
Els qui han acomodat la
legislació espanyola per afavorir l'entrada d’Uber i de Cabify, argumentant que
es busca enfortir la competència, han pres aquestes decisions amb les butxaques
buides o tenen interessos econòmics que desconeixem?
I pels qui creuen que aquesta és
només una lluita entre el taxi i les VTCs s'equivoquen.
La prevalença o desaparició del taxi és una situació que
involucra a tota la societat.
Qui no ha usat el servei de taxi,
alguna vegada, en la seva vida?
Cadascun de nosaltres té un taxi
en la seva vida perquè el taxi és connatural a la societat que, sense ell, no
podria viure i, al revés, el taxi no podria viure sense la societat perquè el
taxi ha nascut d'ella per satisfer una necessitat que la societat no pot
obviar.
Deixar aquesta necessitat a
l'arbitri de la voracitat d’Uber i de Cabify és auto condemnar-se.
Les cartes estan sobre la taula.
El Govern espanyol ha de
respondre i la societat ha de comprendre que el seu benestar també està en joc.
José-Christian Páez
Comentarios
Publicar un comentario