Una gran notícia per a la vertebració d’Ibèria
Amb les obres del corredor mediterrani en el seu tram final –l’any 2027 ja es podrà viatjar en alta velocitat des d’Almeria a la frontera francesa (quedarà per a més endavant la connexió Almeria-Algesires)–, l’altra gran infraestructura ferroviària que queda pendent a la península Ibèrica, l’enllaç Lisboa-Madrid, també veu el final del túnel. Al·leluia!
La
Comissió Europea i els governs d’Espanya i Portugal han subscrit una decisió
executiva per finalitzar els treballs que resten pendents per unir per via
ràpida les capitals dels dos estats: l’any 2030 ja es podrà viatjar en tren
entre Lisboa i Madrid en cinc hores i, un cop es construeixi el tercer pont
sobre el Tajo, l’any 2034 es podrà fer aquest trajecte en només tres hores.
D’aquesta manera, Portugal quedarà integrada a la xarxa europea d’alta
velocitat i la Comissió Europea alliberarà els recursos financers perquè sigui
així.
Ara
sembla que va de debò. Recordem que, segons l’acord signat entre els presidents
José Manuel Durao Barroso i José María Aznar l’any 2003, aquesta línia d’AVE ja
havia d’estar operativa l’any 2010! Han passat 15 anys i, finalment, ha estat
Brussel·les qui ha decidit donar l’empenta definitiva perquè s’esvaeixin les
tradicionals i distòpiques reticències portugueses a ser cruspits per Espanya.
No
cal dir que per al moviment iberista aquesta és una excel·lent notícia.
Connectar Lisboa amb Madrid també vol dir unir l’Atlàntic amb el Mediterrani i
establir un pont directe entre la capital de Portugal i Barcelona: la diagonal
ibèrica, l’eix que ha de servir per vertebrar la península i convertir-la en el
gran hub mundial que connecta quatre continents (Europa, l’Àfrica, Amèrica i
l’Àsia).
Immersos
en l’escuma dels dies, hi ha notícies d’una gran transcendència estratègica de
futur que passen desapercebudes. L’impuls decisiu a l’AVE Lisboa-Madrid és,
encara que ens quedi lluny geogràficament, una de molt significativa, que
acabarà tenint un fort impacte a Catalunya i a tot el front mediterrani.
També
al 2030 hi ha prevista la celebració del Mundial de futbol als dos països de la
península Ibèrica i al Marroc. Atesa la dinàmica de masses que concita l’esport
del futbol, la creació i consolidació en l’imaginari col·lectiu planetari del
triangle Espanya-Portugal-Marroc és d’una enorme potència que hem de saber
aprofitar i afermar.
La
construcció del tercer pont del Tajo i del nou aeroport lisboeta d’Alcochete,
el creixement del gran port atlàntic de Sines, l’acabament del tram
Almeria-Algesires de l’AVE, l’ampliació de l’aeroport del Prat i la nova
estació intermodal barcelonina de la Sagrera són projectes que convergeixen en
el temps i l’espai per redibuixar i donar una dimensió de futur a la península
Ibèrica, on els nostres fills i nets puguin viure amb dignitat i abundància.
La
peça final d’aquest nou esquema és el túnel submarí que uneixi les columnes
d’Hèrcules a Gibraltar i fixi la connexió del Marroc (Àfrica) amb Espanya
(Europa), del qual fa anys i panys que se’n parla, però que necessita un
projecte i un finançament seriós. Sense deixar de lluitar pel dia a dia, hem de
mirar i treballar pel futur.
El Govern xinès planifica amb precisió el
desenvolupament del seu país a cinc, deu, vint, cinquanta anys vista. I no els
hi va gens malament, com podem constatar. Els europeus, que som el bressol del
racionalisme, hem d’aprendre a fer el mateix. La Unió Europea avança a
batzegades i sense un timó ferm i això és urgent corregir-ho si volem que el
somni dels pares fundadors s’acabi materialitzant algun dia.
Jaume Reixach
.jpg)
Comentarios
Publicar un comentario