L’escola buida: quan la por a exigir es converteix en abandonament
El desastre educatiu
català no es resoldrà amb més diners, més tecnologia o més innovacions
pedagògiques sense rumb.
Estem assistint en silenci a un
desmantellament. Mentre ens entretenim en debats estèrils sobre ràtios,
projectes innovadors i competències emocionals, el cor del sistema educatiu
català s’afebleix per moments.
Els
resultats de l’últim informe PISA, on Catalunya ha patit una caiguda històrica
situant-se a la cua d’Espanya i per sota de la mitjana de l’OCDE, no són una
anècdota, sinó el símptoma febril d’una malaltia profunda: la renúncia a
l’exigència i l’abandonament del coneixement com a pilar fonamental de
l’escola.
Hem caigut en el parany d’una pedagogia
tova, seductora en la seva retòrica però devastadora en els seus efectes.
Durant dècades, entitats com la Fundació Jaume Bofill o l’associació de mestres
Rosa Sensat, hereves del llegat de figures com Marta Mata, han promogut un
model on conceptes com «esforç», «memòria»,
«disciplina» o «autoritat del mestre» s’han convertit en paraules sospitoses,
vestigis d’una educació autoritària que calia superar.
En
el seu lloc, se’ns ha ofert un menú a base de «aprendre a aprendre», «ritmes
individuals» i «aprenentatge
significatiu», un llenguatge buit que, en la pràctica, ha legitimat la
rebaixa constant del nivell d’exigència.
El resultat d’aquesta «renovació pedagògica» és davant dels
nostres ulls. Segons dades de la Fundació Episteme, un percentatge alarmant
d’alumnes catalans acaba l’ESO amb un nivell de comprensió lectora que amb prou
feines els permet entendre un contracte o un article de diari complex.
Hem
volgut que l’escola fos un lloc on els nens fossin «feliços» per sobre de tot, i hem acabat creant un sistema que, en
no dotar-los de les eines intel·lectuals necessàries, els condemna a una
infelicitat futura, la de qui no entén el món on viu.
És
hora de dir prou i de recuperar, sense complexos, dos dels pilars més denigrats
per aquestes ideologies: l’esforç i la memòria.
La cultura de l’esforç no és crueltat, és
respecte. L’esforç és el reconeixement que les coses valuoses no s’obtenen
sense dedicació. Quan un mestre exigeix a un alumne que s’esforci, no l’està
castigant; l’està tractant com un ésser capaç d’assolir metes més altes. La
pedagogia que evita la frustració a qualsevol preu, que rebaixa els continguts
per garantir un aprovat general, infantilitza l’alumne i li envia un missatge
terrible: «no confio en la teva capacitat
per superar aquest obstacle».
Països
que lideren els rànquings educatius, com Singapur o Corea del Sud, tenen en
comú una profunda cultura de l’esforç. No es tracta de copiar models sense
ànima, sinó d’entendre que la satisfacció més gran per a un estudiant no és
l’aprovat fàcil, sinó la conquesta d’un coneixement que li ha costat.
La memòria no és un magatzem de dades, és
la base del pensament. S’ha venut la idea absurda que «no cal memoritzar, perquè tot és a Google».
Aquesta és potser la fal·làcia més
perillosa de totes.
La
memòria no és l’antítesi de la creativitat; n’és la condició de possibilitat.
No es pot pensar en el buit. Per poder reflexionar, comparar, criticar o crear,
cal tenir un sòlid magatzem de coneixements a la memòria a llarg termini. Un
metge no busca a Google els símptomes d’un infart; els té interioritzats per
actuar amb rapidesa. Un arquitecte no improvisa les lleis de la física; les
domina.
La memòria és el que ens permet connectar
idees, entendre metàfores, reconèixer patrons. Sense dades a la memòria, el
pensament crític és impossible, es converteix en una simple opinió infundada.
Escoles de referència a nivell
internacional, com les del model KIPP («Knowledge Is Power Program») als Estats
Units, han demostrat que un currículum exigent, ric en coneixements i amb un
fort component de memorització, és especialment eficaç per trencar el cercle de
la pobresa en entorns desafavorits.
Perquè
el coneixement, i no només les habilitats buides, és el que realment empodera.
El desastre educatiu català no es resoldrà
amb més diners, més tecnologia o més innovacions pedagògiques sense rumb. Se
solucionarà tornant a l’essencial: recuperant l’autoritat del mestre com a
transmissor de coneixement, tornant a posar el llistó alt per a tots els
alumnes, i entenent que l’esforç i la memòria no són eines de tortura, sinó els
instruments que forgen ments lliures, disciplinades i capaces de construir un
futur millor.
Cal que ens preguntem si volem una escola
que sigui un parc d’atraccions o una que sigui un taller on es construeixen
ciutadans competents. La tria que fem avui determinarà la societat que tindrem
demà.
Jordi
Bosch Codina

Comentarios
Publicar un comentario