I els catalans, des de quan som una nació?
Si
Catalunya ja era nació el 1714, vol dir que els seus drets són previs a la
Constitució i, per tant, té dret a l’autodeterminació
L’acord de
Brussel·les entre Junts i el PSOE, aixeca polseguera a Madrid.
Per molts
motius (l’amnistia sobretot), però també pel relat que fa del conflicte entre
Catalunya i l’Estat, situant-ne les arrels a l’alba del 1714 amb l’abolició de
les constitucions i institucions catalanes.
Aquests
dies aquest fet ha estat menystingut, però crec que és interessant perquè ens
permet obrir un debat que els acadèmics espanyolistes sempre han volgut
enterrar.
Des de quan
és una nació Catalunya?
Resulta
evident que si hi ha hagut durant segles un conflicte entre Catalunya i
Castella-Espanya és perquè són dues nacions diferenciades. També és evident que
si l’inici del conflicte se situa oficialment en el 1714, vol dir que Catalunya
ja era una nació llavors.
Cap
sorpresa, pensaran molts lectors i, tanmateix, és una assumpció tremendament
rellevant.
Bona part
del mainstream acadèmic internacional ha construït durant dècades un fals relat
segons el qual les nacions neixen a partir de finals del segle XVIII, amb la
Revolució Francesa i la nord-americana. Evidentment, ha estat un relat
autojustificatiu de la seva pròpia història, però aquesta idea ha calat molt
fons en segons quins cercles.
Com
explicava el sociòleg i professor Anthony D. Smith en el seu llibre sobre els
orígens de les nacions: “Els qui tenen
una identitat que rarament es qüestiona, i que mai no han conegut ni l’exili ni
la dominació imposada al seu país i a la seva cultura, tenen poca necessitat de
rastrejar les seves arrels amb vista a establir una identitat recognoscible i
única”.
L’assumpció
que les nacions o el nacionalisme són nascuts majoritàriament al segle XIX està
àmpliament acceptada, doncs, en el món anglosaxó i en les antigues potències
colonials, i en el nostre cas és amplificada per la part més “moderna” de l’espanyolisme (l’altra
passa a l’extrem contrari, però igualment foll i considera que Espanya ja
existia amb els reis visigòtics).
Aquesta
visió és una forma de negar que les estructures polítiques prèvies a la
industrialització i el capitalisme modern tinguessin cap legitimitat social o
de caràcter protodemocràtic. Així, amb l’etiqueta d’antic règim s’aconsegueix
eliminar de molts manuals escolars la història de Catalunya prèvia a la derrota
de 1714 i l’annexió forçada a Castella, per tal de donar carta de naturalesa a
la nostra pertinença a l’Estat.
Tanmateix, no
tothom pensa igual, és clar. I el catalanisme en totes les seves formes ha
estat de l’opinió que Catalunya ja era una nació abans de 1714.
Per si no
fos prou, la recerca historiogràfica demostra que aquest fet és cert fins i tot
agafant la definició francesa de nació (la més restrictiva). Això que han
volgut anomenar nació cívica per mantenir-se a si mateixos en un pedestal i que
es defineix no només per una llengua, una cultura, un territori delimitat i un
sentiment de pertinença, sinó també per l’existència d’institucions polítiques
complexes amb la voluntat de defensar els drets de la població subjacent així
com allò que Ernest Renan anomenava interessadament “el plebiscit diari”, és a dir, voler-ho ser.
Deixant de
banda l’intel·lectual francès i les seves trampes, sobre les quals espero poder
dedicar un altre article en un futur no massa llunyà, és evident que Catalunya
ja a l’alba de 1714 complia amb absolutament tots els requisits exposats.
La llengua,
la cultura i un territori delimitat són evidents (al cap i a la fi, exceptuant
l’amputació de la Catalunya Nord, les fronteres catalanes han estat les
mateixes des del 1148), així com l’adhesió popular a les pròpies constitucions
i el marc institucional tal com ho demostra la mateixa resistència a ultrança
de 1713 i 1714 quan ja havíem perdut el suport militar dels aliats.
A més a
més, les constitucions catalanes de l’època avançaven a una velocitat molt
similar a les llibertats angleses en termes democràtics, i no només el sistema
de govern dels municipis era molt avançat -com vaig explicar fa un temps
utilitzant el cas del barber Mateu Hereu que va arribar a ser part del govern
de la ciutat i va preferir ser empresonat que trair les lleis catalanes el
1705-, sinó que també ho eren moltes de les lleis existents.
Tant les
referents al dret a un procés judicial just, la prohibició d’empresonar per més
de 30 dies ningú sense un motiu aparent, l’habeas corpus, la inviolabilitat de
la correspondència o la creació del tribunal de contrafaccions, que va ser el
primer tribunal constitucional d’Europa.
De fet,
alguns vessants del sistema institucional català eren tan avançats que ja des
del segle XV existia una constitució que feia llei tant el ius solis (qui
naixia a Catalunya era legalment català) com la possibilitat de naturalització
com a català d’un estranger a través de les institucions catalanes.
I és que si
és clar que Catalunya ja era una nació el 1714 (“fineixi la nació amb glòria!” va proclamar Manuel Ferrer Sitges
en el seu discurs cridant a la resistència contra les tropes borbòniques) i que
en tot cas va ser la invasió franco-castellana la que en va trencar l’evolució,
també es pot argumentar perfectament que Catalunya ja era una nació amb tots
els atributs moderns a finals del segle XIV, tal com va fer Josep Fontana en el
seu llibre d’història de Catalunya.
Al cap i a
la fi, la Diputació del General ja tenia a finals del segle XIV certs atributs
de protogovern com ara la capacitat de recaptació de tots els impostos, i poc
després a inicis del segle XV aconseguia també la legitimitat per a la defensa
de les constitucions catalanes davant les violacions dels monarques i els seus
oficials.
En canvi,
no m’atreviria a dir que l’edat de la nostra nació es remunta a la vida de
Guifré el Bel·lònida, més que res perquè a ell també li hagués sonat molt
estrany que l’anomenéssim català o li parléssim del nostre territori com de
Catalunya.
Un debat,
en qualsevol cas, que és molt interessant i té conseqüències polítiques. Perquè
si Catalunya ja era una nació (almenys!!!) el 1714, això vol dir que els seus
drets són previs a l’existència de cap Constitució espanyola i que, per tant,
tenim dret a l’autodeterminació digui el que digui un jutge o una llei.
Des de quan
som una nació en termes moderns, doncs?
Personalment,
la tesi Fontana em convenç molt, i segons com, si haguéssim de posar una data
simbòlica potser la del naixement de la Diputació del General, la Generalitat
de Catalunya, cap allà el 1359 podria ser-ne una, però segur que diferents
historiadors en tindrien diferents opinions.
Sigui com
sigui, el que resulta evident és que Catalunya era una nació des de molt abans
de la Revolució Francesa, la industrialització o el naixement dels estats
burocràtics actuals. Per això, odien el jaciment del Born, un recordatori d’una
veritat profunda que no poden amagar per molts diners que dediquin a la
propaganda.
Recordar-nos-ho
i no deixar-nos emportar per certa historiografia és fonamental.
Aleix Sarri

Comentarios
Publicar un comentario