O tribu o nació: Orriols no és la solució
Aliança
Catalana ha sabut créixer oferint una versió simple, emocional i falsament
trencadora dels problemes.
Més
que una resposta, l’extrema dreta és un desplaçament. Una manera d’emfasitzar i
d’explotar electoralment el malestar, però no pas de resoldre’l.
La
versió nostrada d’aquest fantasma que recorre el món occidental, Aliança
Catalana, ho exemplifica bé: aprofita les febleses del sistema, l’esgotament
del Procés i el desencís social sense proposar res que no sigui rabejar-se
contra un col·lectiu molt determinat (que no és precisament el més refractari a
la llengua catalana) i generar encara més fragmentació. Però, sobretot,
l’orriolisme desvia l’atenció del que hauria de ser l’eix central de la política
catalana: la confrontació entre catalanitat i espanyolitat, entre sobirania i
subordinació.
L’auge
d’aquesta opció s’alimenta de dues impotències: d’una banda, de la por
alienadora de l’esquerra i dels partits independentistes a parlar amb rigor i
claredat sobre qüestions com la demografia, la llengua i la cohesió; de
l’altra, del buit polític i psicològic que es deriva de l’estavellament de la
temptativa independentista.
L’extrema
correcció política, monstre especialitzat a deformar els fets fins a l’expressionisme,
sí que estableix una dialèctica interdependent amb l’extrema dreta.
Durant
massa anys, qualsevol intent de posar sobre la taula la situació complexa
d’alguns barris, la reculada en l’ús social del català o uns canvis socials que
s’han produït a una velocitat marejadora ha estat rebut com un flirteig amb el
racisme. Aquest espiral de silenci imperant ha estat interpretat, amb raó, com
un menyspreu a la realitat viscuda per milers de catalans, i aquí és on Aliança
ha sabut créixer oferint una versió simple, emocional i falsament trencadora
dels problemes.
Si
us voleu fer cabal de fins on ha arribat la demencialitat en la conversa
pública d’aquest país, recordeu que hi ha sectors de l’esquerra que han pretès
estigmatitzar els vídeos ben travats de la CUP de les Comarques Gironines en
contra del turisme de masses i el low
cost econòmic afirmant que són “subsidiaris
del marc conceptual de l’extrema dreta”. Seria una facècia divertida si no
fos que l’extrema correcció política, monstre especialitzat a deformar els fets
fins a l’expressionisme, sí que estableix una dialèctica interdependent amb
l’extrema dreta.
Això
no ho dic jo, sinó les seves preferències discursives: el projecte de l’extrema
dreta catalana no és essencialment nacionalista, sinó xenòfob -adjectius que,
llevat que vulguem comprar les sinonímies amb què l’enemic ens vol
criminalitzar, no remeten en absolut al mateix-. Potser és per això que, tant a
les votacions parlamentàries com als passadissos, és tan elevada l’afinitat amb
Vox, aquell partit neofranquista que proposa prioritzar la immigració
llatinoamericana a Catalunya (sou capaços d’endevinar per què?) o que està
obsedit a expulsar Alacant de la zona catalanoparlant del País Valencià. No és
cap casualitat: uns i altres comparteixen una visió tribal del món -versió
cristiana- que no els allunya gaire de l’islamisme.
El
paradigma que es fonamenta en la religió és sempre excloent i només es pot
franquejar amb una improbable apostasia. Per contra, el paradigma grupal que es
fonamenta en la llengua i les identificacions úniques o duals és sempre obert i
sumatori.
L’eix
lingüístico-nacional ha perdut tanta centralitat en favor de l’eix
ètnico-religiós per a Aliança Catalana que, segons el Centre d’Estudis
d’Opinió, fins a un 40% dels seus votants no són ni tan sols independentistes.
El seu és un missatge que no interpel·la al conflicte amb l’Estat o amb els
ciutadans que, vinguin d’on vinguin, viuen al nostre país i li donen un suport
tancat, sovint amb una catalanofòbia explícita. El seu és un missatge que se
sustenta sobre la por i el ressentiment envers els musulmans i, de tant en
tant, potser pensant-se que el turbant ja fa la cosa, sobre els sikhs. Com si fossin un
col·lectiu homogeni (tampoc ho són els llatinoamericans en relació amb la
polèmica del gag catalanòfob de “Esas latinas”) o terroristes potencials.
A
VOX la xenofòbia l’excita, però la catalanofòbia li provoca un plaer
orgasmàtic.
El
partit d’Orriols és l’expressió local d’una onada populista a nivell europeu
que ha trobat una mina inexhaurible en el malestar social que provoquen la
globalització i la modernitat líquida. El populisme es caracteritza per la
recepta de fàrmacs ideològics que anestesien la consciència sobre els diversos
factors que expliquen la mala maror en lloc de buscar-ne atenuants des d’una
anàlisi objectiva.
La
retòrica sobre la immigració n’és un botó de mostra. Fixeu-vos en la frivolitat
abracadabrant amb la qual es fabula sobre la reemigració de milions de
persones, que es presenta com una solució
factible encara que no s’hagi executat a cap país europeu on ha governat
l’extrema dreta (Àustria, Holanda, etc.). Potser perquè, com va haver d’acabar
reconeixent Trump, els immigrants que treballen en règim de neoesclavatge a les
plantacions de Nova York (68% del total, més de la meitat indocumentats) no són
repatriables sense enfonsar el model econòmic o enfrontar-se amb els
terratinents que el voten, el financen i… se’n lucren.
En
el nostre cas, és molt intuïtiu: no es tracta de política, ni molt menys de
política amb visió independentista, sinó de propaganda gallinàcia que no té més
ambició que la de desguassar emocions i polaritzar entre un ells forani i un nosaltres autòcton que (ves
per on!) sembla atorgar una incondicional patent de cors d’autoctonia als
nascuts a la resta de l’Estat. Ben diferentment, l’extrema dreta espanyolista
sí que va saber tot d’una a qui havia de donar suport en la polèmica que hem
esmentat de la Companyia de Teatre Sin Papeles i la seva representació
excrementícia. La xenofòbia l’excita, però la catalanofòbia li provoca un plaer
orgasmàtic. És dogma de fe: per a l’espanyolisme tant de dretes com
d’esquerres, res no passa mai per davant del conflicte nacional.
A
Catalunya, la tecla correcta és el projecte sobiranista -gairebé sempre
vinculat a l’adquisició de la llengua- que no jutja per origen, color de la
pell o religió. Com va sentenciar aquell bisbe de Figueres, “el català serà interracial o no serà”.
Quan
critico la polarització desnacionalitzadora que assaja Aliança Catalana no és
pas per reivindicar la pau dels cementiris, ans al contrari: la conflictivitat
pot ser d’allò més productiva quan toca la tecla correcta i quan apunta al
blanc adequat.
A
Catalunya, la tecla correcta és el projecte sobiranista -gairebé sempre vinculat
a l’adquisició de la llengua- que no jutja per origen, color de la pell o
religió. Com va sentenciar aquell bisbe de Figueres, “el català serà interracial o no serà”.
Quina mena de credibilitat pot tenir qui afirma voler anar a la guerra contra
una legió multitudinària i ben armada, però ataca d’entrada una part dels seus
possibles soldats, barrejant naps i cols o islam amb wahhabisme?
L’obsessió
identitària d’Aliança, i molt en concret de la seva lideressa, té uns biaixos
clars. No fa gaire, en un debat sobre educació que es va celebrar al Parlament,
l’estrambòtica primera intervenció de Sílvia Orriols va ser per denunciar,
desafiant amb la mirada els diputats de la resta de l’hemicicle, l’assassinat a
Suècia d’un apòstata de “la
religió de la pau que vostès defensen”. La qualitat educativa, les
ràtios per aula o la decadència de la immersió lingüística eren superfluïtats
conjunturals: l’important era fer un tall de vídeo punyent que pogués
viralitzar a les xarxes socials. No cal ser publicista per a entendre que, allà
on l’estratègia d’alliberament nacional falla, l’estratègia comunicativa
brilla.
Un
servidor mateix va patir la virulència islamòfoba d’aquests sectors quan va
publicar l’article El vel de Maia
(i el de la Kaoutar),
on defensava la catalanitat d’una adolescent d’origen marroquí dels Nens del
Vendrell. L’argument estrella dels nostres almogàvers virtuals era que la
Kaoutar duia “parrac”, que això contravenia els valors occidentals i que, en
conseqüència, no podia ser catalana. Tanmateix, la Kaoutar parlava un català de
la plana de Vic en una població que no deu tenir censats més d’un 20% de
catalanoparlants, no feia pinta d’odiar ningú i feia pinya com una més en una
tradició cultural ben nostra.
Si
el perímetre no ve marcat per la llengua, la voluntat o el compromís amb el
país, sinó per la pigmentació cutània o la confessió religiosa, aleshores el
programa esdevé antinacional i suïcida.
Aquest
és, justament, el punt cec del tribalisme: tendeix a excloure els qui podrien
estendre la catalanitat si fossin inclosos i reconeguts. Si el perímetre no ve
marcat per la llengua, la voluntat o el compromís amb el país, sinó per la
pigmentació cutània o la confessió religiosa, aleshores el programa esdevé
antinacional i suïcida. A casa, en canvi, sempre hem estat ferventment
nacionalistes.
Els
blancs on cal apuntar són l’Estat uniformitzador, els funcionaris que treballen
per sostenir-lo i una catalanofòbia social alimentada pel sistema però que té
centenars de milers de noms i cognoms, i que és indisculpable per tal com
tothom té -o hauria de tenir- un mínim de consciència moral individual. Aquesta
és la clivella conflictiva que ens convé explotar fins a les últimes conseqüències
i que pot contrapesar el reduccionisme de l’extrema dreta, per bé que alguns,
traficant amb la por atàvica dels catalans a la confrontació interna, la puguin
qualificar d’ulsteritzadora.
Des
del moment que els mecanismes de seducció -adscripció- col·lectius funcionen
igual que els individuals, amb força i convicció, els drets s’han de defensar i
guanyar sense autolimitacions.
Poble que no arrisca, poble que no pisca. L’alternativa és
continuar tocant l’arpa mentre es consolida el sentiment d’indefensió general
davant la quotidianitat de les agressions lingüístiques i es continua avançant
en el procés d’assimilació. Una manera excel·lent, per descomptat, de continuar
omplint el cabàs de la demagògia.
Ja
que parlem de demagògia: no és cap secret que l’extrema dreta defensa el mateix
model econòmic que s’aprofita del dúmping laboral i que genera frustració en
part de les capes populars, tant autòctones com nouvingudes. En lloc
d’assenyalar la causa -els interessos privatius d’una minoria de caradures que
s’han fet seu el principi thatcherià que “la
societat no existeix”-, se centra en les conseqüències que hi estan
associades: el creixement demogràfic, la diversitat religiosa, l’estancament
dels sous, la pobresa, la delinqüència, etc. És un model que s’encigala amb la
Catalunya dels 10 milions d’habitants tot i el col·lapse evident de les
infraestructures i els serveis públics, el descens del PIB per càpita, la crisi
d’accés a l’habitatge, el dèficit hídric o la minorització del català. I olé.
Per casualitats de la vida, Aliança
Catalana no assenyala mai l’Íbex, Foment del Treball o els partits continuadors
del desarrollismo
franquista (PSC, Junts, PP i Vox) que va posar les bases de la dependència
migratòria. Per què ho hauria de fer, si la seva genètica ideològica ja li va
impedir de votar en contra de l’execució del Hard Rock o d’apujar la taxa
turística amb uns arguments prou esperpèntics per a emblanquir (he, he)
l’hipersubvencionat turisme low
cost, la precarietat laboral que genera, la immigració racialitzada
que l’ha de cobrir i els subsidis públics que impedeixen un esclat social? Per
què s’hauria de manifestar en contra del sector porcí de la Garrotxa o Osona (a
Catalunya hi ha més porcs que persones, tot i que no pocs efectius de la segona
categoria podrien engreixar el recompte de la primera), que en lloc
d’automatitzar-se prefereix nodrir-se de mà d’obra barata, si assenyalant el moro ja n’hi ha prou?
“El
turisme no desfigura el país. Ho fan les màfies que compren negocis locals i
els converteixen en basars, kebabs o supermercats 24 h.” Aquesta
piulada recent al seu compte corporatiu és una perla antològica del grau de
trilerisme amb què experimenta Aliança Catalana. Quan els seus believers se n’adonin, la
competència amb el jugadamestrisme del tan blasmat processisme serà evident.
És el típic win-win de manual de la
dreta i del neoliberalisme al qual l’esquerra, més entretinguda a fer
aiatol·lanisme moral que política, no ha sabut parar els peus, entre d’altres
coses per por de ser qualificada de racista
per part d’aquells que es beneficien de la perversitat del sistema: s’importen
treballadors per a fer feines de baixa qualificació en empreses que altrament
no serien viables o tindrien unes plusvàlues molt menors, se n’explota una
vulnerabilitat que sovint té a veure amb una situació d’irregularitat
administrativa, es genera tensió social (recordeu Torre Pacheco i el paper que,
a les bambolines, hi va jugar Vox) i, finalment, es passa el plateret del vot,
talment un Superman piròman que es disfressés en un tres i no res de comercial
venedor d’extintors. El menú se salpebra amb unes dosis de retòrica que remetin
a les croades o a la Reconquesta per a insuflar un xic d’èpica al que ben
sovint és interès particular o ideologia turbocapitalista, i llestos.
L’esquerra catalana no es veuria
obligada a fer tants escarafalls avui si ahir li hagués fet menys vergonya
parlar d’identitat(s) nacional(s), de drets i deures, d’exigència i de
reciprocitat comunitària.
Els qui no ens intravenem cada matí
una bona dosi de correcció política -una de les mil cares de la deshonestedat-
sabem que cal parlar de demografia, encara que això ens costi desqualificacions
d’aquella esquerra piruletaire que, còmoda en el seu sancta sanctorum
academicista, viu al marge de l’IDESCAT i del sentir veïnal. Sabem també que
cal fer-ho amb ponderació, sense aversions sanguínies i des d’una perspectiva
de drets i deures. Entre els drets, el de tenir unes condicions laborals i
vitals dignes, no patir discriminacions gratuïtes i un accés fàcil a
l’aprenentatge del català. Entre els deures, el respecte a les normes de
convivència i la voluntat d’arrelament a través de la llengua, que en cap cas
pot ser concebuda com una “frontera simbòlica”.
No es pot acceptar l’assumpció per
part de ningú del discurs supremacista segons el qual el castellà es pot exigir
i imposar als Països Catalans, però el català -els drets lingüístics dels
catalanoparlants-, com si fos una riquesa
prescindible, predestinada a desaparèixer, només es pot oferir i implorar. El
dia que les organitzacions catalanistes -totes: polítiques i civils- millorin
la seva capacitat pedagògica i es desfacin del seu característic pensament
fràgil, seran menys corresponsables de la reproducció d’aquest marc
substitutori.
La llengua catalana és el principal
tret d’identitat de la nació catalana i mereix el mateix tracte que qualsevol
altre idioma al seu territori històric. Qualsevol cessió de l’esquerra i de
l’extrem centre (és a dir: de la dreta) als cants de sirena del relativisme
postmodern en aquesta qüestió, no servirà per a res més que dopar l’extrema
dreta. L’esquerra catalana no es veuria obligada a fer tants escarafalls avui
si ahir li hagués fet menys vergonya parlar d’identitat(s) nacional(s), de
drets i deures, d’exigència i de reciprocitat comunitària.
És l’hora de tornar a reivindicar el
millor paradigma organitzatiu que s’ha inventat l’ésser humà: el nacional. I,
des de la diversitat ineludible en tants àmbits, cohesionar la societat amb
orgull, arrelament, justícia social i valors compartits. Fent equilibris, però
sense empetitiments residualitzadors. Confrontant la religió espanyolista sense
covardies, però amb un esperit irrevocablement integrador.
El dilema és clar: o tribu, o nació.
Gerard Furest

Comentarios
Publicar un comentario