El ‘procés’ i la imparcialitat de la justícia espanyola
És un lloc comú,
compartit per l’autor d’aquest article, començar qualsevol anàlisi del problema
català afirmant l’error
d’haver-lo judicialitzat, tot i tractar-se d’una qüestió
eminentment política. Una altra obvietat, segurament més silenciada, però
transcendental, és que, una vegada exclosa la via política o negociada i amb
independència de la legitimitat o no de les pretensions independentistes (si
Catalunya és o no titular del dret d’autodeterminació o si, de ser-ne, l’està
articulant d’una forma adequada), la
resposta de l’Estat central ha de ser respectuosa amb l’estat de dret.
Podrà ser, a priori i en abstracte, legítima (atès que no era d’esperar que
observés passivament la marxa d’un territori que representa prop del 20% del
seu PIB), però ha de respectar l’estat de dret. Si no ho fa, passarà a ser
il·legítima.
Quan es fa referència
a la “resposta de l’Estat central”, aquest s’ha d’entendre en sentit ampli,
incloent-hi tant el poder executiu com el legislatiu i el judicial. És a dir,
la manca de respecte a l’estat de dret, d’existir, la pot protagonitzar
qualsevol dels tres poders, en els seus respectius àmbits d’actuació. Això ens
porta a haver de perfilar dos nivells diferents d’eventual responsabilitat, el
polític (on s’hi inclouria el poder legislatiu i l’executiu) i l’estrictament
judicial. L’objecte
d’aquest article se centrarà en aquest segon nivell.
S’analitzaran certs aspectes de l’actuació de les instàncies judicials en el
marc del “procés”, principalment del Tribunal Constitucional (TC), el Tribunal
Suprem (TS) i l’Audiència Nacional (AN).
En
aquest article anirem localitzant en algunes resolucions judicials possibles
paradoxes o aparents contradiccions
Lògicament, si no
s’hagués judicialitzat el conflicte, ja no haurien intervingut els tribunals.
Per tant, en cas que s’hagués produït una eventual manca de respecte per part
dels tribunals de certs aspectes de l’estat de dret, això seria conseqüència d’una prèvia
omissió política per part del govern central, consistent en ni
tan sols abordar o encarar políticament el problema. Aquesta omissió política
s’ha complementat, precisament, amb una intensa acció jurídica de l’executiu
estatal: activant l’article 155 de la Constitució (amb mesures certament
polèmiques, com el cessament en ple d’un govern, la dissolució d’una cambra
legislativa o, més recentment, la negativa a executar un acte reglat i degut
com és la publicació oficial d’un decret de nomenament de consellers) o
impugnant davant del TC, amb una aparent finalitat preventiva, la mera
convocatòria d’un ple d’investidura. Aquesta acció jurídica també l’ha
protagonitzada, en un nivell que podríem qualificar d’híbrid
(polític-judicial), la Fiscalia, amb la formulació de querelles per delictes
com el de rebel·lió, tot i no ser fàcil per un observador imparcial localitzar,
en els fets succeïts, el seu element essencial: la violència.
Tanmateix, el fet que
la Fiscalia o el govern presentin una querella davant del TS o una impugnació
davant del TC no obliga a aquestes instàncies judicials a donar-hi tràmit. És a
dir, si consideren que segons el principi de legalitat no es pot atendre a les
dites pretensions, no només poden sinó que han de denegar-ne, des d’un inici,
el tràmit, si és el cas. És precisament en aquest espai de decisió autònoma on
rau la potencial responsabilitat de la instància judicial. Aquest espai
constitueix, en definitiva, el terreny de joc del present article. El joc
consistirà a anar
localitzant en algunes resolucions judicials possibles paradoxes o aparents
contradiccions amb el principi de legalitat sobre
qüestions tan diferents com la competència d’un tribunal per conèixer d’un cas
determinat, sobre la interpretació que en pugui fer d’un delicte com la
rebel·lió o, en el cas del TC, sobre la possible extralimitació en les seves
funcions constitucionals.
Una vegada
localitzades aquestes paradoxes, n’intentarem trobar una possible explicació.
Analitzarem primer l’estesa tesi de la manca d’independència del poder judicial
respecte de l’executiu. Després, més a fons, analitzarem la seva possible manca d’imparcialitat,
manifestada de manera no explícita sinó soterrada, a través de l’aplicació de
criteris d’oportunitat o d’estratègia judicial per sobre dels criteris
estrictes de legalitat. Aquí residirà el nucli de l’article: el principi d’oportunitat es dona quan un jutge actua seguint
una estratègia predeterminada, buscant un objectiu concret, que
pot portar-lo a no decidir segons el que preveu la llei. Comencem, així doncs,
la partida.
Hi
ha un interès perquè no se segueixin les causes a Catalunya?
Si ens centrem en les
querelles de la fiscalia, el primer que podria cridar l’atenció és
l’aparentment clara
manca de competència tant de l’Audiència Nacional com del Tribunal
Suprem per conèixer-les. Es tracta d’una qüestió no menor,
no perquè uns jutges siguin millors o estiguin més preparats que els altres,
sinó perquè afecta el dret fonamental al jutge predeterminat per la llei.
Segons aquest dret, abans d’iniciar-se el procés s’ha de poder saber i predir,
amb la mera lectura de les lleis aplicables, quin serà el jutge que el conegui,
sense riscos de canvis injustificats del magistrat competent que puguin
generar dubtes d’haver pogut estar motivats per consideracions no estrictament
jurídiques.
Doncs bé, en el cas
de l’AN, les regles que en fixen la seva competència objectiva no hi inclouen,
clarament, ni la sedició ni la rebel·lió (l’anàlisi d’aquesta qüestió tècnica
excediria l’objecte d’aquest article). I en el cas del TS, tractant-se d’una
qüestió d’aforament dels investigats en què la discussió es genera entre la
competència del mateix TS (si els fets han succeït fora de Catalunya) o del
Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (si els fets han succeït a
Catalunya), sembla evident, per un observador imparcial, que el suposat
aixecament públic i violent descrit a la interlocutòria de processament (dels
dies 20 de setembre davant de la Conselleria d’Economia i de l’1 d’octubre als
diferents col·legis electorals) es va produir a Catalunya, com també la
declaració d’independència (en aquest cas al mateix Parlament).
Per tant, essent, com
a mínim, sorprenent que dos tribunals aparentment no competents hagin assumit
aquestes causes (ja que, habitualment, cap jutge vol assumir més feina de la
que li correspon), podria sorgir el dubte de si hi ha un interès específic, més
enllà d’estrictes consideracions jurídiques, perquè la causa sigui coneguda no a Catalunya
sinó a instàncies judicials de Madrid. Podria ser una primera
manifestació del principi d’oportunitat de què parlarem més endavant com a
possible indici de manca d’imparcialitat.
Una
rebel·lió sense violència?
El següent pas és,
lògicament, analitzar el fonament de la tramitació d’una causa per rebel·lió.
Ja s’ha escrit molt sobre l’aparent evidència que en el cas de Catalunya no hi ha hagut la violència
premeditada, estructural i generalitzada, susceptible d’afectar
a les institucions estatals, que requereix un delicte com el de rebel·lió. Així
ho ha considerat igualment el Tribunal Superior del Land de Schleswig-Holstein.
En un cas com aquest, en què es barregen aspectes emocionals i viscerals que
poden minvar l’objectivitat i neutralitat dels participants en el debat, sempre
va bé conèixer l’opinió d’un tercer, com aquest tribunal, que gaudeixi de més
distanciament, un distanciament que permeti, com apunta el sociòleg alemany
Norbert Elias a ‘Compromís i distanciament’, disposar d’un domini eficaç de la
situació i eludir els perills exposats que ens poden fer “girar indefensos dins
d’un cercle”.
En definitiva, el
delicte de rebel·lió exigeix
la presència de quatre elements, dels quals sembla que en
concorrin només dos: pretendre declarar la independència d’una part del
territori (en aquest cas es va arribar a declarar el 27 d’octubre de 2017); que
l’actuació sigui pública (l’actuació es va anunciar a alguns programes
electorals); que aquesta actuació adopti la forma d’un aixecament (aquest
element és dubtós, atès que pot requerir, per si mateix, una certa violència);
i, per últim, una violència amb les notes ja exposades, que sembla evident que
no s’ha donat.
Quan
s’han de fer tants esforços per encaixar uns fets en un delicte, potser és que
no es dóna aquest encaix
Tot això, és clar, a
no ser que es
consideri que no és necessària una violència efectiva, i
que és suficient, en canvi, el mer fet de ser conscient l’investigat, en el seu
fur intern, que es pot produir un fet violent. O, en segon lloc, a no ser que
s’accepti que la violència de l’1-O va ser exercida pels ciutadans que es
trobaven als punts de votació. O, per altra banda, que s’entengués que la
violència de la rebel·lió no ha de dirigir-se necessàriament contra les
persones sinó que ho pot fer contra les coses, on entrarien els ja famosos
vehicles policials del 20 de setembre. En aquest cas, però, caldria superar una
problemàtica: com podem atribuir els concrets actes soferts pels vehicles, per
exemple, als membres de la mesa del Parlament (aforats que justificaven, en
teoria, la competència del TS)? Aquest escull se superaria, segons la versió
oficial provisional, acudint a la noció de plurisubjectivitat aplicada a la
rebel·lió: és un delicte complex, especial, on intervenen moltes persones amb
funcions diferents però coordinades, per la qual cosa qualsevol acte d’una
d’elles es pot atribuir a la resta.
En definitiva, no cal
dir com la combinació simultània de la subjectivització de la violència i de la
plurisubjectivitat en l’autoria posa a prova les més elementals nocions del
garantisme penal. Tal vegada, quan
s’han de fer tants esforços per encaixar uns fets en un delicte, potser
el que passa és que no es dóna aquest encaix.
El
TC, àrbitre o policia constitucional?
A continuació farem
un breu salt del TS al TC, per centrar-nos en la ja indicada resolució que fixa
mesures cautelars que estableixen judicialment les condicions en què es podrà o
no celebrar la investidura d’un President de la Generalitat de Catalunya. De
fet, la mera existència d’una resolució judicial amb aquest contingut hauria de sorprendre des de la
perspectiva del principi de separació de poders i de la
necessària autonomia que han de tenir les cambres legislatives respecte del
poder judicial.
Per entendre la
gravetat de la qüestió, cal tenir present que l’actuació ordinària del TC, en
la seva funció d’àrbitre constitucional, es refereix a impugnacions d’actes definitius dels
Parlamentsque recullin, en forma de llei, declaració o similar,
la seva voluntat definitiva i acabada. Els actes de mer tràmit (com la
convocatòria d’un ple) que permeten precisament que es pugui arribar a formar
la voluntat de la cambra no són (o no haurien de ser), per si mateixos,
susceptibles d’impugnació, a no ser que incorrin en alguna infracció que afecti
algun dret d’un parlamentari. En cas contrari, la funció del TC passaria de ser
de control de l’activitat del Parlament a impedir que aquesta mateixa activitat
es produeixi. És en aquest sentit que es podria parlar d’una transmutació de
facto del TC d’àrbitre en policia constitucional, l’actuació del qual ja no
seria analitzar si la voluntat legislativa contradiu la Constitució sinó,
directament, evitar que s’arribi a poder emetre aquesta voluntat.
Ens podem preguntar
com s’ha pogut arribar a aquesta situació, certament inèdita. Podríem acudir a la trucada, encara no
desmentida, de membres del govern el 26 de gener de 2018 a membres del TC per
tal de traslladar la gravetat i potser la urgència de la impugnació. El cert és
que l’actuació del TC va ser ràpida i es va reunir el següent dia, tot i ser un
dissabte. El que no va ser tan ràpida va ser la presa de la decisió, que va
requerir força hores de debat. Potser l’explicació de tants dubtes per dictar
una resolució tan simple com és l’admissió a tràmit s’explica precisament
perquè la impugnació no era admissible, atès que l’acte impugnat (mera
convocatòria d’un ple d’investidura) no contenia cap decisió susceptible de
fonamentar una impugnació. Potser, essent el TC conscient d’aquesta
circumstància, també ho era que, una vegada convocat i iniciat el ple, la mesa
del Parlament podria adoptar alguna decisió relativa a com es podria celebrar
(vot delegat, investidura no presencial, etc.) amb tal rapidesa que impedís una
actuació del TC abans que la investidura es consumés. Seria aquesta tessitura
la que hauria requerit anticipar-se, preventivament.
Doncs bé, que un
govern pugui fer aquest plantejament estratègic pot ser més o menys discutible,
però és al TC a qui correspon acceptar-lo o no, i ho ha de fer segons el
principi de legalitat i no el d’oportunitat o estratègia. El problema és que el
que finalment va primar va ser aquesta estratègia: sense admetre a tràmit la
impugnació i sense que ningú li ho demanés, va fixar una sèrie de mesures
cautelars en forma de condicions de la investidura (autorització judicial
prèvia, caràcter presencial i delegació del vot) que, de facto, tenien efectes
equiparables a la suspensió del ple, suspensió automàtica que requeria,
precisament, la prèvia admissió a tràmit.
És
un problema d’independència o de manca d’imparcialitat?
Arribats a aquest
punt i si s’accepten les consideracions jurídiques exposades, ens podem
plantejar quines són les circumstàncies que poden explicar unes interpretacions
tan inèdites sobre la competència objectiva, el delicte de rebel·lió o, per
últim, la funció pròpia del TC. Això ens remet a l’habitual argumentació de la manca
d’independència dels jutges espanyols: el mateix sistema
d’elecció dels alts càrrecs judicials, amb intervenció, directa o indirecta,
del parlament o l’executiu, provocaria que els jutges decideixin els casos
segons les directrius o interessos d’aquests altres poders. Doncs bé, tal
vegada podria tractar-se d’una simplificació excessiva concloure que un jutge
del TS, pel sol fet de com ha estat escollit, deixarà de ser independent quan
calgui. A més, no
s’acostuma a disposar de proves concloents d’ingerències directes del
poder executiu en el judicial, excepte la ja indicada trucada per part del
govern central a membres del TC.
En qualsevol cas,
sense negar-ne la rellevància, la perspectiva de la independència judicial no
ens permet avançar en l’objectiu marcat: el que es vol analitzar és, amb cert
detall, com es manifesten en cada cas i com es poden explicar interpretacions
judicials com les indicades. I per poder fer aquest camí ens interessa, més que
una proclama simplificadora sobre la inexistència d’independència judicial,
disposar d’instruments analítics més quirúrgics. I els trobarem en les nocions
d’imparcialitat, oportunitat i estratègia judicial.
La
imparcialitat implica que el jutge sigui neutral i equidistant i que resolgui
el cas de manera objectiva i sense prejudicis
Arribem finalment al
nucli del present article, la tesi segons la qual els innovadors i en part
sorprenents criteris d’interpretació judicial utilitzats en resolucions
dictades en el marc del ‘procés’ es
podrien explicar per una possible manca o insuficient imparcialitat judicial.
Així, ens desplaçaríem des de la independència a la imparcialitat judicial.
Mentre que la independència implica la inexistència d’ingerències (internes o
externes), la imparcialitat pot ser entesa en un doble sentit: que el jutge que
resol no tingui gens d’interès, directa o indirecta, en el cas (que sigui
neutral i equidistant) i que el resolgui de la manera més objectiva possible,
segons allò que disposa la llei i sense que possibles prejudicis (o pressuposicions
injustificades) en distorsionin la seva interpretació.
Aquesta distorsió
podria provenir, per exemple, del fet de pretendre’s aconseguir, amb certes
decisions judicials i per mitjà de l’adopció d’una determinada estratègia,
objectius determinats de naturalesa preeminentment política i que requereixen,
per ser assolits, excedir els paràmetres interpretatius que deriven
naturalment, o en condicions ordinàries, de la norma. Com es pot intuir, ens
endinsem en un terreny més complex que la mera afirmació (difícilment
contrastable) de la inexistència d’independència judicial, però potser més
fructífer respecte del propòsit analític fixat. Aprofundim-hi.
Legalitat
i oportunitat: estratègies judicials i hermenèutica de la sospita
En primer lloc cal
precisar que, en el marc del “procés”, una vegada judicialitzat el conflicte
polític, és inevitable, en certs casos, que les resolucions judicials facin
referència a qüestions polítiques: valoració de la constitucionalitat d’una
llei, concessió, o no, d’un permís penitenciari a un diputat en presó
preventiva… Aquesta eventualitat no reflecteix, en cap cas, un problema
d’imparcialitat, sinó que merament posa de manifest els efectes de
judicialitzar una qüestió política.
El que es vol
analitzar és més subtil: localitzar si la concreta manera en què s’articula
l’argumentació jurídica, més enllà de la fonamentació normativa
explícita, no es
limita a respondre a criteris de legalitat sinó que oculta o és conducte d’una
estratègia amb què es pretén obtenir un resultat determinat, de
caràcter polític o pseudopolític. És una obvietat que les decisions judicials
s’han de guiar pel principi de legalitat i no pel d’oportunitat (propi de la
política), per la qual cosa si es detecta que una determinada resolució
judicial respon, en major o menor mesura, al principi d’oportunitat, podria tractar-se d’una clara i
concreta manifestació d’un defecte de parcialitat, sense
necessitat (aquest és un matís important) que es generi una contradicció
flagrant o clara amb el principi de legalitat, la qual, això no obstant, sí que
es pot donar en certs casos extrems.
És
inviable, a aquestes alçades del segle XXI, seguir mantenint el mite de la
neutralitat absoluta en l’aplicació de la llei
En qualsevol
d’aquests supòsits, la mateixa existència de l’estratègia i de la voluntat
d’obtenció d’una situació determinada posa de manifest, indefectiblement, una
manca d’imparcialitat, per una raó tan senzilla com que un jutge no ha de tenir
un interès personal en què aquell resultat es produeixi, més enllà del seu
deure professional de resoldre cada cas segons les normes i principis jurídics
aplicables. Si té l’interès indicat (si es guia pel principi d’oportunitat),
deixa de ser imparcial.
Ens pot ser útil a
tal efecte la noció
d’hermenèutica de la sospita de Dunkan Kennedy, entesa com
a recerca de les motivacions ideològiques (podríem afegir estratègiques,
d’oportunitat o polítiques) que s’amaguen en algunes resolucions judicials que
es presenten a si mateixes com a tècniques, deductives, objectives, impersonals
i neutrals. És important, però, matisar que no es pretén negar el factor
ideològic en l’actuació judicial. És inviable, a aquestes alçades del segle
XXI, seguir mantenint el mite de la neutralitat i objectivitat absolutes en
l’aplicació de la llei. De
fet, aquest factor ideològic és valorat com a necessari i positiu pel mateix
Dunkan Kennedy. El que ara ens interessa és dotar-nos d’instruments per detectar
com en determinades resolucions criteris d’oportunitat operen de manera no
explicitada, sinó soterrada, fins al punt de poder avantposar
criteris d’oportunitat per davant dels de legalitat estricte. Aquestes
eventualitats, com veurem, seran especialment significatives (i greus) quan
impliquin una interpretació extensiva del dret penal o una mutació substancial
de les funcions pròpies del TC.
Ser
jutge i part: la hiperponderació del principi d’unitat nacional
Ens podem preguntar
quin pot ser el pressupòsit (psicològic?) que expliqui que estigui operant el
principi d’oportunitat. S’ha apuntat com a explicació el fet de ser, algun dels
jutges que estan coneixent d’aquests casos, alhora jutge i part. Així, un jutge
que, en el marc d’una causa seguida per rebel·lió, considera que el delicte
afecta a tots els ciutadans (inclòs, per tant, el mateix jutge), tal vegada,
essent-ne, ell mateix, víctima, pot no tenir la necessària imparcialitat: en
una resolució de 12 d’abril es qualifica el projecte independentista, en un moment d’honestedat i
sinceritat innegable per part del tribunal, com a
“estratègia que patim” (sembla que, posteriorment, ja en seu de traducció a
l’alemany, aquest nivell de sinceritat es va veure relativament minorat, en
desaparèixer-hi aquesta expressió). Queda oberta, per tant, la hipòtesi que
precisament la manca d’imparcialitat provocada per sentir-se víctima d’un
suposat delicte pugui ser la causa d’apreciar una violència on no n’hi ha.
En correlació,
podríem buscar un possible denominador jurídic comú a totes les manifestacions
puntuals del principi d’oportunitat, el que ens porta a la idea de la hiperponderació del
principi d’unitat de la sobirania nacional: es tracta de la
hipòtesi segons la qual s’hagi pogut estendre, fins a cert punt i fins i tot de
bona fe, dins d’alguns àmbits de la carrera judicial, un prejudici, jurídic
però qüestionable, segons el qual la indissoluble unitat de la nació espanyola
(prevista, certament, a l’article 2 de la Constitució) ha de tenir més pes, per
una banda, que la conveniència de constrènyer la funció del TC als límits
legals que li atorguen la condició d’àrbitre o, per l’altra, que el principi de
legalitat del dret penal, entès en un sentit tradicional i estricte.
L’estratègia judicial
podria consistir, així doncs, a preservar aquest valor d’unitat, atorgant-li una categoria de
superprincipi (que no està prevista enlloc) que el dotaria
d’un pes i una força hiperponderats, superiors, fins i tot, als principis
tradicionals de la justícia constitucional o del dret penal. Per reforçar
aquesta hipòtesi, aportant-ne un indici, podem acudir al discurs d’obertura de
l’any judicial de 5 de setembre de 2017, en què el president del TS va indicar
que la indissoluble unitat de la nació espanyola és un mandat jurídic directe
que correspon garantir al poder judicial.
Sis
coses que grinyolen en les causes judicials sobre el procés
Doncs bé, finalment
ja estem en condicions de concretar alguns supòsits en què, potser, ha operat
l’estratègia judicial indicada, passant per sobre del que hauria de ser el
principi de legalitat. Farem una selecció sintètica dels casos més
clars, agrupats en grups o blocs relativament homogenis.
1)
Quan es veu afectat el dret al jutge “natural” (predeterminat per la llei)
La interpretació que
s’ha fet de la competència de l’AN i el TS entra, aparentment, en contradicció
amb el que disposa la norma, en el primer cas, i amb la localització física
objectiva dels fets investigats, en el segon. Acudir a fets menors i clarament
secundaris que han pogut succeir fora de Catalunya (projecció exterior del
“procés”, compra d’urnes, etc.) per definir la competència posaria de manifest
un possible interès perquè els fets no fossin investigats a Catalunya.
2)
Quan el dret penal s’interpreta extensivament
La
violència en el delicte de rebel·lió: s’ha
espiritualitzat aquesta violència, que es remet més al que va poder imaginar
l’investigat que podia passar i no tant al que va passar realment,
complementant aquesta visió amb l’element de la plurisubjectivitat del delicte
de rebel·lió que permet imputar un fet (com pujar a dos vehicles o causar-li
danys) a totes les persones que hagin pogut intervenir en diferents nivells i
moments en el denominat “procés”.
Una
desobediència sense requeriment previ: algunes
investigades (en aquest cas Mireia Boya o Anna Gabriel) han estat processades
per desobediència al TC sense que abans se les hagués requerit personalment amb
una ordre concreta, en considerar-se que pot ser suficient la notorietat
pública de les resolucions del TC i la seva publicació al BOE. A més, s’ha
entès que la desobediència pot consistir en el mer fet de presentar una
proposició de llei (la de transitorietat jurídica o la del referèndum). La
desubstancialització del delicte de desobediència adquireix, d’aquesta manera,
unes cotes difícils d’explicar.
Quina
hauria estat la situació política sense les presons provisionals? Els
mateixos dubtes de tipicitat respecte de la ja famosa violència del delicte de
rebel·lió haurien d’excloure segurament la possibilitat d’adoptar mesures tan
restrictives com la presó provisional. De totes maneres, podem localitzar
possibles criteris d’oportunitat en certes argumentacions de més detall per
justificar aquestes mesures, com ara les següents: basar el risc de fuga d’un
investigat determinat que ha acudit a les citacions en la conducta dels altres
(que han marxat), justificar el risc de reiteració delictiva en consideracions
sobre la ideologia o el posicionament polític de l’investigat o modificar la
situació de llibertat provisional a presó provisional d’alguns investigats tot
i que havien complert amb les condicions imposades (personació periòdica,
etc.).
3)
Quan un poder s’atorga funcions i atribucions d’un altre
Les
mesures cautelars del TC, adoptades abans d’admetre
a tràmit la impugnació i sense que ningú li ho demanés, van tenir uns efectes
més de prevenció constitucional que de control del producte definitiu i acabat
de la voluntat legislativa. A més, la fixació judicial de condicionants no
previstos legalment per a una investidura incideix indefectiblement en
l’autonomia parlamentària i el dret de participació política.
L’autonomia
reglamentària es veu minvada quan un jutge
instructor assumeix la funció d’interpretar el reglament parlamentari en
matèria de delegació de vot o quan arriba a indicar o recordar, després de
denegar un permís per acudir a una investidura, que hi ha altres possibles
candidats a la investidura, tal vegada més adequats.
4)
Quan l’estratègia judicial es manifesta en la seva màxima puresa (euro ordres
de detenció)
Això succeeix en diversos
supòsits. En primer lloc, quan
es retira l’euro ordre a Bèlgica en observar-se el risc
que no fos atesa. Després, quan no es reactiva l’euro ordre en canviar de país
l’investigat. També quan s’utilitza com a argument de la retirada la
conveniència que la causa sigui unitària i que els investigats no presents no
tinguin una millor condició que els altres, però posteriorment, en veure, de
nou, els riscos de denegació de l’euro ordre, s’obren peces separades per
possibilitar un judici separat pels investigats que es troben fora. Aquesta
estratègia també es manifestaria quan es qualifica de “corrupció” el delicte de
malversació per augmentar les opcions que fos atesa l’euro ordre; o, per últim,
quan es modifiquen successivament els fets aportats i la seva qualificació
jurídica a mesura que s’observa que el tribunal receptor de l’euro ordre té
dubtes de la seva viabilitat. De fet, la recent denegació de l’euro ordre belga
per motius de forma s’explica precisament per la constant mutació dels fets i
les qualificacions jurídiques.
5)
Quan es modifiquen els criteris interpretatius en funció del context polític
Aquestes
eventualitats, a més de poder ser manifestacions de la parcialitat analitzada,
podrien implicar, simultàniament, en alguns casos, una infracció a la
prohibició de l’arbitrarietat en l’actuació dels poders públics, prevista a
l’article 9.3 de la Constitució. Vegem-ne alguns exemples:
Presons
preventives: inicialment s’argumenta que tenir
una funció pública és un element de risc de reiteració delictiva, però el fet
de renunciar al càrrec no té incidència en la situació personal dels
investigats, com en el cas del Sr. Forn.
Permisos
penitenciaris: inicialment es denega un permís
per acudir a la constitució del Parlament adduint que no és necessària la presència
física i que sí que és viable la delegació de vot, però posteriorment, en el
marc d’un ple d’investidura, en què sí que és imprescindible la presència
física, l’argument anterior desapareix i passa a primer lloc el del risc de la
reacció popular.
Requisits
exigits a certs investigats per poder-se personar a la causa judicial: a
alguns dels investigats no se’ls ha permès personar-se a les actuacions (i
tenir accés a tots els informes i resolucions) fins que no es posessin
personalment a disposició de l’autoritat judicial, i s’ha considerat que aquest
condicionant sí que s’hauria produït des de la recent detenció a Alemanya de
Carles Puigdemont, sense tenir present, però, que, abans, la mateixa situació
produïda a Alemanya (posada a disposició judicial) ja es va donar a Bèlgica en
el marc de la primera euro ordre de detenció, sense que llavors es permetés la
personació. A la recent interlocutòria de 9 de maig de 2018 s’explicita la
causa d’aquest canvi de criteri: intentar forçar la personació de l’investigat
en un moment inicial de la instrucció. Doncs bé, amb independència de si aquest
plantejament disposa de més o menys fonamentació legal o de si té més o menys
incidència en el dret de defensa de l’investigat, és innegable que consisteix
en un pur i cristal·lí, confés, podríem dir, acte d’estratègia processal
protagonitzat no per una part sinó pel jutge.
6)
Quan la parcialitat deriva d’una omissió
Això pot passar quan
no es té prou en compte i s’obvien fets o consideracions que, aparentment, són
molt rellevants. És una condició fonamental de la imparcialitat estar disposat
a analitzar totes les qüestions que tinguin importància en el cas, encara que
sigui per acabar concloent que no són determinants. Posarem dos exemples de
desaparicions estranyes:
Quan
convé una interpretació restrictiva de la inviolabilitat parlamentària,
contraposada paradoxalment a una interpretació extensiva del dret penal:
si la inviolabilitat és entesa, com preveu l’Estatut d’Autonomia de Catalunya
(art. 57.1), com a irresponsabilitat dels diputats pel sentit dels vots emesos,
llavors podria semblar estrany la persecució judicial (tant penal com
constitucional) d’actes parlamentaris que són merament previs (instrumentals)
respecte de l’acte de vot final. És cert que la inviolabilitat no ha de
convertir-se en un privilegi injustificat, sinó ser un instrument per al
funcionament adequat de la institució parlamentària, però crida l’atenció que
en aquest cas, com recull la interlocutòria de 9 de maig de 2018, s’hagi
d’aplicar un criteri d’interpretació estricta de la inviolabilitat, mentre que,
per contra, quan es tracta d’analitzar els delictes potencialment comesos,
s’acudeixi, com hem vist, a un criteri d’interpretació extensiva, precisament
en l’àmbit jurídic on aquest criteri mai no hauria d’operar, el dret penal. És
en aquesta paradoxa argumentativa on rauria una possible parcialitat.
Perquè
no es té en compte la previsió judicial de la necessària preservació de la
normal convivència ciutadana? Respecte dels
fets de l’1 d’octubre, és estrany que s’hagi tingut tan poc en compte que la
resolució judicial que va ordenar a les forces i cossos de seguretat impedir el
referèndum també indicava que calia preservar la normal convivència ciutadana.
Així, si es tingués més en compte aquesta última circumstància, potser seria
diferent la interpretació jurídica (penal) de certes declaracions prèvies a l’1
d’octubre, fetes per alguns dels investigats, sobre el paper que hi podrien
tenir els Mossos d’Esquadra. La paradoxa és que, en sentit contrari, sí que
s’ha tingut en compte aquesta previsió judicial per sostenir que algun dels
investigats se’n va aprofitar, com a pretext, per poder cometre el delicte.
Coda
final
En definitiva, i per
acabar, amb els exemples exposats únicament es pretenia posar de manifest que,
potser, de manera no deliberada, fins i tot inconscient, i sense deixar de ser
independents les instàncies que estan coneixent aquests casos, un hipotètic
prejudici cristal·litzat en una hiperponderació del principi d’unitat de la
sobirania ha implicat, de retruc, una infravaloració del principi de legalitat
estricte a l’àmbit penal i una expansió excessiva de les funcions del TC. Potser és un bon moment, ara que
hi som a temps, per fer una revisió a fons d’aquests plantejaments, que,
cal tenir present, com s’indicava al començament, són independents de si
Catalunya té o no dret a l’autodeterminació o de si l’està
de fet, molt més
importants que l’indicat dret d’autodeterminació. No es pot descartar que el
preu a pagar estigui essent massa elevat. El més important, però, és esgotar
els esforços constructius per evitar que la situació generada arribi a un punt
irreversible en termes jurídics, polítics i socials. El present article no
deixa de ser, en definitiva, un intent per contribuir a aquest esforç
necessàriament col·lectiu.
Guillem Soler és
magistrat i membre d’Àgora Judicial
Comentarios
Publicar un comentario