Conferencia del President de la Generalitat en l`acte inagural de la XXXIV reunio del Cercle de Economia
Sitges, 31 de maig de 2018
Benvolguts,
Era l’any 1996, ja fa alguns anys, per
aquestes dates em trobava aquí mateix.
Era un moment molt important per
l'empresa on treballava, la companyia d'assegurances Winterthur, de matriu
suïssa, perquè aleshores, jo era secretari del comitè de direcció i el meu
director general, Josep Cercós, va encarregar-nos una gestió.
Winterthur havia adquirit dues
companyies per guanyar quota de mercat a Espanya. Scweiz i La Equitativa. Calia
doncs, més enllà dels tràmits jurídics i burocràtics, ser capaços de fer
l'adquisició i fusió de les companyies i protegir la cultura d’empresa.
Nosaltres érem una empresa suïssa, amb
un valor de marca important i que, sobretot, posava l'accent en una gestió del
servei exquisida, suïssa.
Van ser 3 dies intensos, de discussió
i debat.
Treballar per Josep Cercós, a qui
admiro per la seva capacitat il·limitada, era com sotmetre's a una sessió
d'investidura diària.
Finalment, després de tots els debats,
d'aquella reunió aquí a Sitges entre les 3 companyies, va sortir un nou lema
corporatiu: Junts som més forts.
Vostès ja saben qui sóc i què defenso.
Per mi i pel govern, el millor futur
possible pel meu país, pel jovent i per les generacions que vindran, és la
independència de Catalunya.
Per això vaig votar que sí al
referèndum d'autodeterminació de l’1 d’octubre.
Per això vaig anar a les eleccions del
21 de desembre per a fer efectiu aquest mandat democràtic.
Però sé també que una part important
del país, o no creu que sigui ara el moment, o senzillament, no comparteix
aquesta opció.
O està disposat, com el Cercle, a
presentar propostes. D'acord.
Per això vull plantejar-los, abans de
res més, dues preguntes:
No
creuen que ha arribat l'hora d'encetar el gran debat nacional de país, amb
totes les propostes que s'han posat sobre la taula?
Després em referiré a la proposta del Cercle.
Però, no creuen que és urgent que la política torni a la política?
No és
també el moment que, independentistes i no independentistes, que pensem tots en
el millor pel nostre país, treballem junts per a aconseguir-ho?
No els sembla, en definitiva, que
Junts som més forts?
Però per poder-ho fer, ens cal estar
junts.
Perquè hi hagi diàleg necessitem dues
parts, poder enraonar i debatre.
Parlar sobre propostes, sobre
iniciatives, sense silencis ni límits, però també sense imposicions.
És imprescindible explicar-nos,
escoltar-nos uns als altres, sabent que tot el que fem, ho fem, cadascú des de
les nostres posicions, per la prosperitat de totes les empreses catalanes i el
bon funcionament de l'economia del país.
Pensava, tot preparant aquest discurs,
com d'alguna manera, les reunions anuals del Cercle són la combinació
equilibrada de tres elements que formen part intrínseca de la meva vida:
l'empresa, la història i la política.
Així els ho detallaré al llarg de la
meva intervenció:
• Les meves arrels i el meu passat
professional han estat estretament lligats al món empresarial i directiu.
• La meva dedicació recent ha estat la
passió per la història.
• I el meu present més immediat és
l'exercici de la política. I vull recalcar-ho, exercici de la política. És a
dir, treballar en allò que té a veure amb la ciutadania i amb el bon
funcionament de la societat.
Com els he dit, vaig treballar divuit
anys en una multinacional suïssa. Primer com advocat, després com 'executiu' i
encara, els dos últims anys, com a membre d'un equip internacional instal·lat a
la seu de Suïssa de Winterthur.
Aquests anys suïssos van ser molt
importants per mi, tant per conèixer un país esplèndid, paradigma de la
democràcia i del que realment vol dir el federalisme, com per entendre millor
com funcionen les grans multinacionals mundials.
Aleshores Winterthur formava part de
Credit Suisse. També aleshores vaig viure una altra fusió, la venda que va fer
Credit Suisse de la meva companyia a Axa.
I ja saben que, si formes part de l'empresa
adquirida, acostumen a haver-hi alguns canvis professionals inevitables. En el
meu cas inevitable del tot.
Potser no saben és que la cultura
empresarial va impregnar també la meva vida de joventut. El meu pare, enginyer,
va treballar tota la seva vida a la SAFA, la important empresa tèxtil de
Blanes.
Les preocupacions dels empresaris,
dels treballadors, dels clients, els proveïdors... han format part del meu dia
a dia des de la infància. Comprenc perfectament els seus neguits, les seves inquietuds
i les seves aspiracions.
Quan un polític de Madrid va parlar de
« ese vendedor de seguros » respecte pels meus companys perquè sé el que costa.
I el mateix que vull pel meu país, ho vull pel teixit empresarial del meu país.
Les empreses no viuen al marge de les
societats.
I en moments decisius, celebro la
opció que ha fet el Cercle d'implicar-se encara més bategant al mateix ritme
que ho fan els seus ciutadans.
La llibertat, la cultura i el talent
són els valors republicans que volem per Catalunya.
I són els valors que voldríem que
impregnessin l'ànima de les empreses.
Si em permeten tornar a Suïssa, allà
vaig aprendre el respecte absolut per la feina dels professionals, com es
vetllava pel talent, com es cuidava una imatge que s'arrelés als valors del
país.
Com empresa i país anaven de la mà.
Només una anècdota: puntualitat.
El respecte pel temps.
I una altra: tothom s’escoltava amb el
mateix respecte. Aquest criteri responia molt bé al tarannà suís.
Aquest passat familiar i professional
de què els parlava ha estat per mi una escola impagable per constatar tres
realitats:
• Primer, les societats canvien.
Sempre. Constantment.
• Segon, les empreses s'adapten a les
noves condicions de l'entorn: nous mercats, noves formes de producció, noves
legislacions, nous sistemes de consum o noves formes de relació amb clients i
proveïdors.
• I tercer, qui no s'adapta, té molts
números per acabar fracassant i desapareixent.
És per això que les empreses han
incorporat l'adaptació al canvi a la seva manera de ser i han convertit la
innovació en el seu motor. Insisteixo.
Un país té molts elements en comú amb
les empreses.
També necessita canviar per adaptar-se
als nous entorns, a les noves circumstàncies globals, a les noves necessitats i
demandes dels seus ciutadans.
Un país que no es posa al dia, és un
país que està destinat al fracàs, a la fallida. I amb ell, tot el seu teixit
cultural, social, empresarial i institucional.
L'1 d'octubre i els resultats
electorals el 21D ens va donar un mandat polític: Catalunya vol una nova
relació amb Espanya, de tu a tu.
I la mateixa llibertat que volem pel
nostre país, la volem per a l'estat espanyol.
Tant de bo en aquests dies que Espanya
es troba en un moment de crisi política profunda sàpiguen trobar una sortida
que els faci més lliures
Però, incomprensiblement, aquests
darrers anys, l'estat espanyol ha actuat contra els interessos de Catalunya i
el seu dinamisme empresarial, ofegant el que és un dels motors socials i
econòmics de l’estat.
Tres exemples:
L’aeroport? (ja fa deu anys de la
reunió de l'IESE... on és el resultat?)
Corredor Mediterrani? (en quin punt
d'execució es troba? O pitjor, encara, per on passarà, el Corredor?) Se'n
recorden que fa poc menys d'un any, el Sr. Mariano Rajoy, per a "segellar
les esquerdes del procés”, va prometre una inversió de 4.000 Milions d'Euros.
On són?
Es troben potser als pressupostos
generals de l'Estat, en el que per a Catalunya es preveu una inversió del 13%?
Inversió que quan sigui executada
passarà a ser d’un 7%.
L'economia catalana, que és una
cinquena part de l'economia de tot l'estat, és diversa, amb predomini del
sector industrial, que és aproximadament un 20% del PIB de Catalunya, seguit
d'altres sectors com el comerç, el turisme i les activitats professionals, científiques,
tècniques o administratives.
És una economia dinàmica,
internacionalitzada, orientada a la innovació i al coneixement condicionada
favorablement per la seva posició estratègica i per infraestructures com:
• El
Port de Barcelona, que va registrar el 2017 uns resultats rècord tant en tràfic
com en xifres econòmiques.
Ja és el port amb més creixement de
tot Europa.
• O l'aeroport, que va tancar l'any amb més de
47 milions de passatgers, xifra que va representar el seu millor any de la
història.
• També va ser un any rècord en les
exportacions per 7è any consecutiu.
• I amb un rècord històric d'afluència
i despesa del turisme estranger.
Aquestes xifres positives de l'any
2017 són sens dubte fruit de la vostra feina i dels treballadors de les vostres
empreses.
Dels que alceu la persiana cada matí i
feu que el teixit productiu del país no s'aturi.
Aquesta és la realitat incontestable
de Catalunya, sòlida com una roca, i que desmenteix de manera rotunda aquelles
que auguraven una catàstrofe econòmica per a Catalunya amb motiu del procés.
De fet, un indicador clar d'aquest
dinamisme és que Catalunya té 86 empreses per cada 1.000 habitants, una xifra
superior a l'espanyola i a la de molts països europeus. Felicitem-nos-en. I si
l’any que ve passem a 88 tornem-nos a felicitar.
Aquesta base estructural de la nostra
economia ha estat l'actiu decisiu que ens ha permès superar una conjuntura
puntualment adversa que va començar amb la vaga a l'Aeroport del Prat, seguida
pels atemptats gihadistes del 17 d'agost a Barcelona i Cambrils, i que, gràcies
a la gran professionalitat del cos de Mossos d'Esquadra, van ser resolts amb
una celeritat i una professionalitat envejada arreu.
Aprofito per expressar el meu
reconeixement per a tots els agents de la nostra policia i al lideratge que en
aquell moment van exercir el conseller Quim Forn, avui a la presó des de fa set
mesos!, sense sentència.
Hi ha hagut també altres elements que
van agreujar la situació.
Penso, per exemple, en el decret del
govern espanyol afavorint el trasllat de seus socials de les empreses; les
pressions contrastades perquè les empreses es pronunciessin políticament; o les
informacions catastrofistes dirigides a perjudicar l'economia catalana.
Els poso un exemple: tot i que el
turisme estranger va caure un 4,7% en volum, la despesa va augmentar un 4,9%.
No només això: Catalunya va mantenir
el lideratge com a primera destinació de tot l'estat espanyol.
Cal analitzar bé si van ser els fets o
la desinformació els causants de les davallades puntuals en alguns sectors, com
el turisme o el consum, que van recuperar la normalitat els mesos següents.
Quin creuen que va ser l'impacte
internacional de les imatges de l'1 d'octubre als col·legis electorals?
Què tenim de més important al nostre
país que les nostres escoles, esbotzades a cops de porra
O dels missatges volgudament
malintencionats –que encara avui duren– sobre un suposat ambient de violència
al país?
O del missatge gens conciliador del
rei d'Espanya del 3 d’octubre?
No s'estranyin que aquests siguin
també –i repeteixo, també– factors que van poder desestabilitzar l'economia.
Malgrat això, tal com exposaven
economistes de rellevància mundial, com Andreu Mas-Collell, Salvador Alemany,
Carles Gasòliba, Joan Hortalà o Guillem López Casasnovas en un manifest de
desembre de 2017, "totes les societats passen per moments d'incertesa. El
que les diferencia és la capacitat d'afrontar-los i els actius acumulats.”
Diguem-ho clar, tot i la propaganda,
la realitat s'ha imposat a la post-veritat.
I gràcies a la solidesa del model i a
la clara aposta de Catalunya per l'economia productiva, avui podem parlar
d'indicadors clarament objectius i positius que compartim tots:
• Fa tot just 3 mesos, el Financial
Times va escollir Catalunya com la millor zona del sud d'Europa en termes
d'inversió estrangera el 2018 i 2019, igual que ho va ser el 2016 i 2017.
• Catalunya va ser el territori amb
més sol·licituds de patents d’Europa.
• Comptem amb més de 7.000 empreses
multinacionals instal·lades a casa nostra.
• Catalunya és un pol d'atracció
important per a la inversió estrangera de multinacionals, empreses vinculades a
la tecnologia i centres d'innovació corporativa.
• Les exportacions catalanes augmenten
un 3,3% durant el 1r trimestre de 2018. És el millor trimestre de la sèrie
històrica des de 1995.
• Hi ha una quarantena d'empreses
catalanes entre les 1.000 empreses europees que més creixen.
I podríem seguir passant força estona
enumerant indicadors positius del dinamisme econòmic de Catalunya:
• L'augment del 3,4% del PIB: 3
dècimes més que al conjunt de l'estat espanyol.
• L'augment del 4,9% del PIB
industrial el 2017: 1,2 punts més que l'estat espanyol.
• O l'augment de l'1,3% de la inversió
en innovació tecnològica el 2017.
Unes dades que continuen essent
positives el primer trimestre d'enguany, per exemple, amb un increment del 9,9%
de l'ocupació industrial. I especialment, i és admirable, quan unes 20
multinacionals, entre elles, Facebook, Microsoft, Nestlé o Covestro han
anunciat recentment projectes i inversions importants al nostre país.
Una mostra més de la confiança
passada, present i futura, en el teixit productiu, el talent i les capacitats
que ofereix el país al nostre emprenedor.
Cal destacar que aquesta bona marxa de
l'economia s'ha produït en una situació de blocatge polític constant i reiterat
de part del govern espanyol, acompanyat d'una incapacitat manifesta per oferir
solucions al problema real que tenim.
I això és el més preocupant de tot.
No ser capaços de dialogar.
Això és el que veritablement genera
inestabilitat: l'estabilitat no pot néixer de la imposició i la repressió, sinó
del diàleg i la proposta.
Qui pot esperar estabilitat quan
persones pacífiques i demòcrates convençuts són empresonades o s'han d'exiliar
per haver posat unes urnes al servei dels ciutadans?
Quina estabilitat podem esperar quan
es colpeja d'una manera dramàtica l'exercici democràtic i el compromís cívic de
milions de ciutadans que van a votar?
I quina estabilitat es pot oferir al
món si la separació de poders i la seguretat jurídica de l'estat espanyol són
cada cop més qüestionades als ulls d'Europa i de la comunitat internacional?
Pels mateixos fets, exactament per les
mateixes acusacions, hi ha exiliats catalans que avui estan en llibertat, els
vaig veure ahir, em vaig abraçar amb ells, mentre els seus companys romanen a
la presó a l'Estat espanyol.
Són preguntes que ens hauríem de fer
tots plegats.
I aprofitar aquesta trobada.
I exigir a qui és responsable de tot
aquest despropòsit un canvi radical d'actitud i una via democràtica per a la
solució dels conflictes polítics.
Que la política torni a la política.
Fa tot just uns dies, el 3r Congrés
d'Economia i Empresa de Catalunya organitzat pel Col·legi d'Economistes de
Catalunya apuntava que cal treballar perquè el Govern de Catalunya es doti d'un
marc de competències polítiques i capacitat financera.
Un nou marc que li permetria, deia el
congrés del Col·legi, prendre les mesures de política econòmica necessàries per
garantir que l'economia catalana sigui més competitiva i la societat més
cohesionada en el marc de l'economia global
És més que evident que ens cal
dotar-nos d'eines que ens permetin aquesta capacitat d'adaptació imprescindible
per a un país saludable.
Estic convençut que coincidim que ens
cal un model d'economia productiva, que ha de ser competitiva, basada en el
coneixement, integradora i ambientalment sostenible; que cal reforçar la
capacitat d'integració de les noves tecnologies i transformar els models
productius.
La conselleria de polítiques digitals
és una oportunitat com a país.
Que haurem de saber adaptar-nos a les
noves relacions entre clients, fabricants i proveïdors definint nous patrons de
consum i estratègies centrades en el client, etcètera.
Però per a fer-ho, ens caldrà tenir
instruments i ser àgils en aquest procés adaptatiu.
No ferho podria deixar sense
oportunitats grups importants de persones i sectors, cosa que no ens podem
permetre.
Ningú a Catalunya no es pot quedar
enrere
És per això –entre moltes coses més–
que ens cal tenir una República moderna, flexible i àgil, al servei del
benestar, del dinamisme econòmic i del bon repartiment de la riquesa a favor
del progrés de tots.
Vostès, com a directius i empresaris,
saben perfectament què els cal perquè funcioni el seu negoci:
• Necessiten uns recursos suficients.
• Necessiten personal qualificat
adaptat.
• Necessiten acords comercials amb
altres empreses.
• Necessiten unes condicions estables
i fiables.
• Necessiten el poder de decidir quins
projectes val la pena endegar i quins no. • I necessiten unes infraestructures
físiques i tecnològiques modernes i eficients.
Exactament com el nostre país.
Traslladem aquestes necessitats a una
estructura de país.
Si aconseguim dotar-nos de totes
aquestes condicions, els puc afirmar que Catalunya tindria un compte de
resultats positiu.
Molt positius.
I beneficiosos especialment per a
vostès i per al conjunt de la ciutadania.
No fer-ho i deixar-se endur per una
inèrcia de no tocar mai res, tan sols ens acabarà conduint a una decadència
imparable.
I jo no vull la decadència per al país
que ha de viure els meus fills.
Insisteixo: m'agradaria que fossin
vostès, els emprenedors, un dels principals motors de canvi del país.
Per això, té un punt de frustrant, que
tot allò que podríem fer, aquell país que podríem arribar a ser, no el puguem
fer realitat perquè alguns dels elements decisius per al desenvolupament de la
nostra economia es decideixen amb interessos i criteris ben allunyats dels
nostres.
Podem citar-ne alguns. Per exemple:
• Un dèficit fiscal continuat i
persistent al llarg del temps, d'un mínim del 8% del PIB, segons ha reconegut
el govern espanyol mateix.
Imaginin com afectaria això al seu
compte de resultats de les seves empreses, un any, rere un altre. Com
superar-lo ?
• Una inversió pública estatal, baixa
en pressupost (entre 5 i 10 punts per sota del nostre pes econòmic) i
infinitament més baixa en execució, que perjudica greument la nostra
connectivitat.
• Una política d'infraestructures
incomprensible des de Barcelona, des d’un punt de vista mediterrani, construint
estacions d'AVE on no puja mai ningú.
• Una política energètica gens
sostenible i allunyada dels estàndards europeus, que imposa una de les factures
més cares d'Europa per a les nostres empreses.
• Un blocatge constant d'iniciatives
que són impugnades i suspeses als tribunals tot i ser necessàries per al
desenvolupament econòmic i social: llei d'igualtat entre home i dona, llei de
comerç, llei del canvi climàtic, entre moltes més.
Aquelles lleis eren per tots i
afavorien a tots, independentistes i no independentistes.
I és per aquest motiu que, des de fa
temps, volem tenir el poder de decisió.
Ens cal decidir a nosaltres.
A tots vostès.
Junts, som més forts.
La història de com hem arribat aquí la
sabem tots.
Uns posaran l'accent més en un aspecte
i els altres, en l'altre.
Però tots sabem que la voluntat de
col·laboració des de Catalunya en la modernització d'Espanya no ha estat
corresposta i s'han menystingut totes les propostes que s'han fet.
L'estatut, el pacte fiscal, la reforma
federal, el referèndum…
Vostès ara tornen a proposar un nou
pacte a partir d'un "nou estatut amb naturalesa de veritable constitució
catalana dins del marc de la constitució espanyola”.
Els agraeixo enormement aquesta
voluntat de construir, de ser pro positius, de començar a debatre sobre
propostes concretes.
Ja els ho he dit al principi.
La nostra aposta, s'ha de poder parlar
de tot.
Facin aqueta mateixa proposta també si
ve algun representant de l’estat espanyol dissabte.
Facin-la al president del Govern o la
persona que hagi de venir, perquè estem disposats a parlar de tot, però demanem
a l’estat a què està disposat a parlar.
Per mi és molt important la vostra
proposta de pacte, president, ofereix una alternativa.
Insisteixo, els prego que tan aviat
com puguin li demanin al president del Govern espanyol que sigui la seva
posició, perquè ens fa saber quin és el projecte que té l’Estat per a
Catalunya.
El Cercle d'Economia naixia a
l'equador de la dictadura franquista com un espai de diàleg entre
"persones procedents del món de l'empresa, de l'acadèmia i de
l'administració que anhelaven una economia oberta en el marc d'una societat
democràtica”.
Jaume Vicens Vives, que va impulsar
allò que acabaria essent el Cercle i va promoure el contacte entre joves
professors universitaris amb tècnics de l'alta administració estatal, definia
el grup fundacional de l'entitat així: 'De les seves ambicions i del seu
desinterès, de la seva comprensió de la resta d'elements de la societat, de la
seva nova fe en el país, cal esperarne moltes coses.’
I n'hem d'esperar moltes coses.
Certament.
Ara han fet aquesta proposta.
Els demanem que ajudin a obrir el
diàleg. Que ajudin a fer entendre que allò que acabem sent ha de ser sempre una
decisió de la gent expressada democràticament.
Catalunya és un país de pacte, de
diàleg, és la nostra tradició, però pactem, dialoguem obertament, no als
despatxos, a les fosques, que ja sabem com acaba.
La democràcia és el camí. I la
democràcia vol dir donar sempre la paraula a la gent. I que no sigui colpejada
per centenars o milers d'agents desplaçats a Catalunya en una operació que ens
recorda uns altres temps i uns altres llocs.
Per això la història és important
perquè ens explica moltes coses. I ens avisa d'errors que no es poden tornar a
cometre.
Exemple de Winterthur, que sabia que
si no era capaç d’aprendre dels seus errors no podia avançar.
Aprendre dels errors, dialogar és
fonamental.
És el ciment de la democràcia.
I del diàleg a la paraula de la gent.
Els demano que, com a empresaris,
acadèmics i directius, s’impliquin també a facilitar el diàleg.
La seva proposta mereix ser estudiada.
Totes les propostes mereixen respecte.
I respecte vol dir que han de ser
preses en consideració de manera seriosa.
Ningú no ens podrà acusar mai de no
haver cercat camins per millorar.
Reiteradament, s'han posat sobre la
taula de l'estat propostes concretes i solucions que han estat refusades o ni
això, sempre, ignorades.
Podem parlar de l'estatut liquidat pel
Tribunal Constitucional.
I aviat farà 6 anys, el president Mas
va portar a La Moncloa una proposta de pacte fiscal, que va ser aprovada
prèviament per una majoria àmplia al Parlament.
El cop de porta es va poder sentir
fins i tot aquí a Sitges.
Ni es va voler estudiar.
Ni tan sols llegir-la.
Dos anys més tard, el president Mas va
presentar 23 punts al president espanyol per a treballar-los i el 2016 el
president Puigdemont en va presentar 46.
Tan sols un d'aquests punts era el
referèndum pactat; la resta eren propostes amb un impacte directe sobre
l'economia, les persones i les institucions: llei de la dependència, pobresa
energètica, preu de l'energia, model de finançament, etc., etc.
Se'ns ha escoltat?
S’ha posat cap proposta damunt la
taula per part de l'estat espanyol?
Cap ni una.
Encara pitjor: s’han volgut asseure
mai en una taula senzillament per parlar de govern a govern? Mai.
Creuen vostès que aquesta és la forma
de resoldre els problemes?
M’han donat el missatge de que no.
Cap de vostès a les seves empreses
davant d’una crisi de la seva magnitud es limitarien a veure-la passar,
s’enfrontarien, parlarien i resoldrien.
Hem ofert diàleg moltes vegades.
Perquè, insisteixo, és l'eina que ens
ofereix la política per resoldre els conflictes.
Demano a tots els membres del Cercle
d'Economia, perquè facin com van fer en els seus inicis, i s'impliquin en la
creació de les condicions idònies pel diàleg.
Nosaltres hi serem.
Vista l'economia, i repassada la
història, ens cal retornar a la política allò que pertany a la política, perquè
estem en un moment molt complicat de país, molt complexe.
Jo havia d’anar demà a Estremera a
veure dos consellers que han fet un acte de generositat increïble i que per no
ser obstacle a res han decidit apartar-se del Govern i volia personalment anar
a agrairlos un gest com aquest i prometre’ls, com he promès al president
Puigdemont, que treballarem incansablement per la seva restitució.
Els asseguro que el dia més feliç
d’aquesta presidència serà el dia que el president Puigdemont torni a ser
president de Catalunya.
La judicialització de la política ha
impedit i dinamitat la resolució d'un problema polític.
És que la judicialització no fa que un
problema sigui més petit, el fa més gran.
Fa impossible de resoldre la situació
de normalitat.
Avui hi ha 9 persones tancades a les
presons de Madrid per haver posat urnes, per haver facilitat el diàleg
parlamentari o per haver-se manifestat pacíficament.
Vostès han estat amb el vice-president
Oriol Junqueras, segurament moltes vegades.
Avui havia de ser aquí, o el president
Puigdemont.
I hi ha un punt fins i tot d’absoluta
incomprensió.
No puc entendre el que ens està
passant, amb polítics com la presidenta del Parlament Carme Forcadell, que va
fer allò que li era obligatori en exercici del seu càrrec, que es permetre la
paraula, al Parlament, debatrem, i estan a la presó.
Alguns dels quals, 7 mesos, com Jordi
Cuixart i Jordi Sànchez.
Jo podria estar a la presó.
Saben que representa per a mi anar-los
a veure?
La setmana passada van ser minuts
d’abraçada eterna, perquè veig a Jordi Cuixart i em veig a mi.
Aquest país no pot seguir així.
Hem de parlar, i per això agraeixo
tant la invitació al diàleg que fa el Cercle.
I crec que la meva preocupació
preocupa a tot el país.
Crec que tots sabem que aquesta deriva
i degradació democràtica no pot continuar.
Cantants que s’han hagut també
d’exiliar, la llibertat d’expressió amenaçada, això no ho vull per al meu país.
No vull per a l’Europa del Segle XXI.
Europa es frega els ulls davant d’aquesta persecució política.
Tot això és inconcebible en qualsevol
democràcia del nostre entorn.
He viatjat sovint . Estic en contacte
amb els meus amics suïssos, holandesos, d’aquell grup que vaig formar part, i
ningú no està entenent res a Europa del que està passant a l’estat.
La democràcia no va tan sols de
complir la llei, va també de tenir actituds democràtiques i de respecte.
A poc a poc, la justícia internacional
posarà de manifest la deriva antidemocràtica de l'estat espanyol, que afecta no
només la llibertat d'expressió, sinó també els drets polítics i l'aplicació
irregular de l'article 155.
Però insisteixo, vull quedar-me en
aquell punt que avui ens uneix, la ferma convicció que el diàleg és el
desllorigador d'aquesta situació.
L'acció de govern que volem impulsar
forma part d'un projecte col·lectiu.
De tothom i per a tothom.
Amb un objectiu clar: que la millora
de la qualitat de vida arribi a tota la societat.
Que tothom se'n beneficiï.
Proposem un projecte integrador, per a
tothom: pels 7 milions i mig de catalans
No em cansaré de dir-ho. Els beneficis
de la nostra política, d’una política d’acció republicana, basada en els valors
republicans, que és l’objectiu del nostre mandat, seran per a tothom.
Especialment, per les seves empreses i
organitzacions, especialment, per tots els emprenedors que arrisquen en el
futur de Catalunya.
Volem tenir les millors garanties per
encarar el futur en llibertat i plenitud de les nostres capacitats plenes en
tots els àmbits.
Som conscients de les dificultats,
però assumim els reptes i els riscos, com vostès, com fan cada dia a les seves
empreses, sabent-nos mereixedors dels resultats dels nostres esforços,
desitjant que els valors republicans entrin amb força al món de l'empresa i
l'ajudin a créixer i a millorar constantment.
Aquest és el meu compromís perquè és
el compromís de moltíssima gent.
No és el compromís del president de la
Generalitat, del vicepresident o dels consellers, és el compromís de milions de
persones, és la voluntat expressada a les urnes cada vegada que s'obren els
col·legis electorals.
Estic convençut que tots els
demòcrates de Catalunya acceptaran que el projecte de la majoria pugui
progressar sempre que s'expressi democràticament i pacíficament, diàleg i
democràcia, també en benefici de les empreses i de la competitivitat i el
dinamisme econòmic.
Com vaig dir dimarts a l’entrega dels
Premis Català de l’Any, per això ens cal avançar cap a una democràcia real, amb
un nou contracte ciutadà, basat en els valors republicans, que ens ajudi
fraternalment a avançar com a país.
Sense exclusions i on tothom se senti
a casa.
La discrepància política no pot ser
mai un problema.
És una oportunitat, com les lliços
apreses, i un símptoma de maduresa i aquest és un país madur.
La llibertat d'expressió i de
participació no poden ser vistes ni tractades mai, mai, mai com una amenaça.
Perquè, quan fem una excepció, reculem
molts anys.
Retornem la política a la política.
Prou de judicialitzar la política que
es fa en aplicació dels mandats democràtics
Ens hi juguem la qualitat democràtica
del país.
I amb aquesta qualitat, l'estabilitat
econòmica i el bon funcionament de l'economia.
Decidir el futur del país, sigui el
que sigui, no hauria de ser un conflicte.
Tenim exemples ben clars i recents a
l'entorn europeu.
Decidim-ho junts perquè junts som més
forts.
L'objectiu de tots, pensem el que
pensem, ha de ser sempre construir un país millor per a la seva gent.
El camí l'hem de decidir amb tot el
diàleg del món i amb tota la democràcia del món i amb tota la justícia del món
i amb tot el respecte pels mandats expressats a les urnes.
Moltes gràcies, president, junts som
més forts. Estem a la seva disposició per iniciar el diàleg.
MHP Quim Torra
Comentarios
Publicar un comentario