Pensions baixes i deute desorbitat
La gestió del sistema de pensions per part del PP
compromet la viabilitat del dret constitucional a tenir una pensió digna, però
també la capacitat d’inversió de futurs executius espanyols
L’any 2050, les pensions a l’Estat espanyol patiran una reducció mitjana
del 30%, i el 2030, entre un 15% i un 25%, si es
manté el model actual d’ingressos i despeses de la Seguretat Social i es
considera una inflació estàndard del 2% anual i un creixement sostingut de
l’economia espanyola del 2%.
A tall d’exemple, la pensió mínima actual de 605 euros per a
ciutadans espanyols que es jubilin als 65 anys i no tinguin ningú al seu
càrrec, baixaria fins els 423 euros a mitjans de segle.
Cobrar una pensió suficient per viure amb dignitat és un dret
constitucional, però si la guardiola de les pensions està cada vegada més
escurada, aquest concepte de dignitat es farà més flexible.
Els recursos del Fons de Reserva de la Seguretat Social espanyola
disminueixen a gran velocitat des del 2012, quan l’Estat va començar a recórrer-hi per fer front a les seves
obligacions amb els pensionistes.
Aquesta guardiola ha passat de 57.233 milions el 2008 a 6.300
aproximadament el 2017, però no només
això, l’Estat s’ha endeutat per poder pagar la paga extra de Nadal als
pensionistes –no ho havia de fer des dels anys noranta- i se situa en un camí
pantanós, perquè esgotarà definitivament els recursos de la Seguretat Social
acumulats durant els primers anys del nou segle.
En total, l’Estat haurà buidat de la
guardiola 66.000 milions acumulats fins el 2011, i també els més de 28.000 milions que
aquesta guardiola havia generat en interessos. Per fer-nos una idea de la
magnitud:
Cada any,l’Estat espanyol deixa de recaptar entre 65.000 i 90.000 milions d’euros
a causa del frau fiscal.
Trencar la guardiola sense responsabilitats
És absolutament excepcional i inacceptable, però no pel fet de
recórrer a la guardiola, disposada per a moments puntuals de dèficit, “sinó
perquè Espanya s’haurà d’endeutar cada cop més en les properes dècades per
afrontar el creixement dels pensionistes”, assenyala Montserrat Guillén, catedràtica d’Economometria, Estadística i Economia
espanyola de la UB, que
remarca que “la gran irresponsabilitat és de les cambres legislatives, que no
van imposar al govern espanyol un compromís de com i quan reomplir el fons de
reserva, o que com a mínim, exigissin responsabilitats
polítiques a qui el buidés injustificadament”
En la mateixa línia, Guillem
López Casasnovas, catedràtic d'Economia de la UPF i
especialista en economia de la salut, rebutja l’argument que ha esgrimit Madrid
per buidar la guardiola i considera que “no es normal endeutar-se per finançar les pensions, de fet, els
guardians de les pensions, els qui han d’assegurar-ne la seva sostenibilitat, han buidat una guardiola que amb tant de sentit i prudència havia guardat
el ministre socialista Pedro Solbes”.
I denuncia que la política del PP “carrega a
generacions futures el sosteniment de les jubilacions actuals. Prou que rebran
els nostres fills i néts un llegat depredat de mercat de treball precari com
per, a més a més, haver de sufragar els costos financers del deute
arrossegat i els retards en la seva pròpia jubilació”.
Estan en risc les pensions?
Per la seva banda, el professor de Finances de la
UPF Barcelona School of Management Albert Martí recorda que
tenir una pensió és un dret recollit a la Constitució, “de manera que aquest
dret garanteix que quan arribes a la tercera edat l’administració ha de
garantir la suficiència econòmica de les persones”, però la garantia d’aquest
dret, afegeix, “passa per tenir un sistema viable i sostenible, que demana un equilibri
pressupostari entre ingressos i despeses. I aquí tenim el problema”.
El professor alerta que “de manera recurrent en els darrers cinc
anys, el govern espanyol ha de retirar diners del fons de reserva perquè els
ingressos de cotització no són suficients per pagar les pensions. És evident
que el sistema actual no garanteix l’equilibri pressupostari entre ingressos i
despeses, i per tant, és obligat revisar el sistema si
es vol complir amb el dret a tenir una pensió”.
Montserrat Guillén afegeix que “els pensionistes no han de patir
per la seva pensió, però els treballadors en actiu sí han de pensar que el
nivell de les pensions actuals no es pot mantenir en el futur.
Els nous pensionistes tindran pensions cada cop més baixes”.
La catedràtica de la UB alerta en aquest sentit que “caldrà tornar
a reconsiderar la sostenibilitat de les pensions i tornar a fer reajustos, cada
cop més dràstics”, i deixa clar que tornar a fer una modificació de les
pensions com la de 2013, “amb retocs tècnicament molt fluixos i sense capacitat d'evitar que es gastés el fons de reserva és un greu
error”, en referència a les mesures que pugui
acabar prenent l’Estat per tapar temporalment el forat de les pensions.
Però si bé l’Estat no deixarà de pagar les
pensions mentre hi hagi treballadors, Guillén apunta que és possible que “la
Seguretat Social no tingui prou ingressos per pagar totes les pensions”. I què passaria aleshores?
“D'entrada, recorrerà a partides extraordinàries
dels pressupostos generals, després es posaran traves a l'obtenció de pensions
no contributives noves –no afectaria les ja existents-, com ara persones que
quedin vídues”.
Per a aquesta experta, un problema estructural
més enllà de l’àmbit de la gestió tècnica és que “els partits sovint pensen més en els vots dels pensionistes que en les
futures generacions”.
Gemma Aguilera
Comentarios
Publicar un comentario