Quan la força els acompanya
Alguna
cosa passa en un país, en un Estat, en una societat, quan la força n’és la
protagonista.
Amb
violència o sense violència explícita, el recurs sistemàtic a la força
protagonitza cada cop més l’actualitat d’una Espanya que ha escollit
l’autoritarisme i l’amenaça per imposar-se als discrepants, sense servir-se
gens del diàleg, la col·laboració i el consens els quals, segons asseguren els
apòstols de la democràcia, són els mètodes que identifiquen les societats
avançades.
“A
por ellos” és la consigna que fa furor entre els defensors de la Constitució i
no són només paraules.
Segur
que hi haurà qui no creu —o qui s’estima més no creure— en l’amenaça de morts
als carrers que el Govern de M. Rajoy hauria fet arribar a Carles Puigdemont
per avortar la independència de Catalunya.
Però
el més probable és que sigui una veritat com un temple, i no només perquè Marta
Rovira i el coronel Amadeo Martínez Inglés són més creïbles que Maria Dolores
de Cospedal, la ministra que va amenaçar amb fer servir l’exèrcit contra el
nostre país.
De
fet, l’ús de la força és pertot on hi passa el PP, ja sigui a cops de martell
sobre el disc dur de Bárcenas o amb els paramilitars de la Guàrdia Civil sobre
els pacífics votants del primer d’octubre d’enguany.
Per
la força es van endur ahir a Sixena quaranta-quatre obres d’art del Museu
Diocesà de Lleida, per la força estan privats de llibertat Oriol Junqueras,
Joaquim Forn, Jordi Sànchez i Jordi Cuixart, per la força han intervingut i
suspès la Generalitat, per la força es projecta una causa general de la
justícia espanyola contra desenes i desenes de personalitats significades de
l’independentisme polític.
Per
la força es controla la informació de TV3 i per la força, arbitràriament, es
determina quines lleis han de ser efectivament obeïdes i quines estrictament no
cal, o quines persones mereixen respecte i quines no tant.
Quan
la força els acompanya imaginen, potser, que són més respectables, però només
demostren ser més poderosos i, al capdavall, més classistes. Més eixamplen la
rassa entre uns determinats ciutadans i uns altres.
Fa
set anys, al novembre de 2010, dos homes van tirar un ou sobre la closca de
l’aleshores portaveu del PSC, Miquel Iceta, tot cridant “Viva España, rojo de
mierda”.
I la
víctima, magnànima, recordo que va declarar públicament que no pensava
denunciar els fets perquè, essent com era i és una autoritat, els agressors
podien enfrontar-se a penes molt dures.
Que,
a l’incident, no calia donar-li més importància que la que tenia.
Avui,
però, quan les demostracions de força són la norma dominant, aquest
il·lustríssim senyor Iceta ha decidit actuar altrament i, seguint els signes
del temps, vol posar en coneixement de la fiscalia els insults que ha rebut per
part d’un tuitaire perquè rebi tot el pes de la llei, perquè en rebi tota la
força.
Que
tothom sàpiga el que és acceptable i el que no ho és.
Com
si només fossin ofensives algunes ofenses, com si els periodistes no rebéssim
amenaces de mort per les xarxes socials, com si mai no s’hagués proferit “Artur
Mas, a la cámara de gas” o “Pujol, enano, habla en castellano” o “Puigdemont al
paredón”.
De
fet, ahir, el senyor Iceta va demostrar que se sent superior i que la força
l’acompanya, com un mestre que té la potestat de castigar o de premiar els seus
alumnes i va decidir enviar els independentistes “ara, al rincón de pensar”,
allò que abans en dèiem posar de cara a la paret. Quan l’escola era,
efectivament, autoritària i en espanyol.
Se
sol dir, quan ens posem filosòfics, que la força i el dret són dues coses
oposades, que les lleis humanes corregeixen i esmenen les forces cegues de la
naturalesa, de l’instint, de la irracionalitat.
Perquè
entre gent civilitzada i demòcrata, es diu, el dret del més fort, del que té la
força no és, de fet, cap dret.
De la
mateixa manera que no és una força el dret del més feble. I que d’aquí neix
l’Estat, que per això es va inventar aquesta institució política anomenada
Estat, perquè sigui l’Estat qui tingui el monopoli de la força i perquè la
força i el dret no vagin cadascun a la seva, perquè es puguin conjugar força i
dret respectant els drets dels individus i dels col·lectius.
Aleshores,
¿com podem creure en un Estat, o voler formar part d’un Estat que s’erigeix
sistemàticament en contra de la majoria dels catalans?
Més enllà d’una força contundent i cruel,
¿què més ens manté lligats a Espanya?
Jordi Galves
Comentarios
Publicar un comentario