Libertad, llibertat
Qualsevol persona de bona fe que sabés que les presons
preventives i l’exili forçat no obeeixen més que a un abús de les lleis que de
cap manera sancionen les conductes, bones o dolentes, que els processats han
tingut es posaria les mans al cap.
La raó: el mateix Estat (o règim?, en paraules
d’Arrimades) que il·legítimament els empresona els demana col·laboració per
aprovar els seus pressupostos, un cop miraculosament el van ajudar a aconseguir
el govern, amb l’expulsió d’un dels governs més corruptes i ineficaços per al
bé comú que recorden els temps moderns a Europa occidental.
El xec en blanc que va
suposar la investidura de Pedro Sánchez era una pura gratuïtat, sense
condicions, que va vèncer tan aviat com es va presentar al cobrament de la
moció de censura.
Guanyada aquesta, s’iniciava un clima més favorable, però
sense concretar-se en res.
Ja és una vulgaritat
sobrera dir que els independentistes, en ocasió del procés, han estat uns
il·lusos: no veien que el que feien estava malament i a sobre s’enfrontaven a
un Estat com Espanya que ara, després de la fugida del Regne Unit —on sí que es
pot votar la secessió, per cert— esdevé la quarta potència de la Unió Europea.
On aneu a parar, secessionistes!
Doncs bé, els mateixos que titllen d’il·lús el
sobiranisme català són, com a mínim, igualment il·lusos.
En quin cap cap que els són a la presó acceptaran donar
suport als seus pressupostos sense cap contrapartida processal immediata,
palesament radical.
Un cert xantatge s'empra en
aquesta porfídia: si no ajudeu a aprovar els pressupostos sereu els culpables,
entre altres coses, que no s’aprovi el salari mínim interprofessional (SMI),
l'ajustament de les pensions, la reforma de les hipoteques... i perdreu, per
als catalans, més de 2.000 milions d’euros.
Com sol passar, l’oferta és de telebotiga.
Vejam: l’SMI sempre s’ha
aprovat per decret.
L’ajustament de les pensions i la seva reforma
inajornable cal fer-los a través d’una llei pròpia: ni la llei de pressupostos
ni la llei d’acompanyament són formalment i materialment idònies.
La reforma de la llei hipotecària (el sistema espanyol
data de 1909, sí, 1909) és a les Corts des de fa més de quatre anys i està,
lògicament, decaiguda, és a dir, morta.
A més, en bona mesura és contrària al dret europeu;
tant, que, per no haver ajustat al dret de Brussel·les les clàusules sòl,
la Comissió va obrir procediment contra el Regne d’Espanya, amb la corresponent
multa coercitiva. I abans de dotar Catalunya amb més de 2.000 milions
d’euros, podrien començar a liquidar l’enorme dèficit fiscal.
Això sense parlar dels 4.200 milions d’euros que Rajoy va
prometre al Principat al març de l’any passat.
Dit d’una altra manera, l’esquer-punxó dels pressupostos
és ful de cap a peus.
Tanmateix, demanar la
llibertat dels presos i el lliure retorn dels exiliats no és cap quimera. És
una possibilitat absolutament legal.
El govern ordena al Ministeri Fiscal que retiri les
acusacions i fa que Vox sigui expulsat del procediment.
Òbviament, no havent patit la Hisenda pública cap dany,
l’advocat de l’Estat es retira del procés el primer.
Anem a pams. El Ministeri
Fiscal no és poder judicial ni és independent. La seva autonomia és merament
funcional i està sota la direcció del govern, atès que és el govern que el
nomena. I quan cessa el govern, cessa el fiscal general de l‘Estat.
Una altra cosa seria la
vessant política.
Que la interlocució entre govern i Ministeri Fiscal la
dugui a terme la ministra de Justícia, abrasada ara pel comportament
insuportablement complaent que mostra en les gravacions de Villarejo, no és
gens adient, s’acabi això aquí o no.
D’altra banda el nomenament de l’actual Fiscal General de
l’Estat, un coronel manant generals, es demostra contra natura.
Sempre ho ha estat. La història recent de la fiscalia ho
demostra. Toca, doncs, que sigui Sánchez qui jugui la pilota o nomeni jugadors
millors i més decisius.
Si vol els pressupostos i fer la política que vol dur a
terme fins al final de la legislatura i sortir reelegit, no té cap més opció.
Els de l’absurda, inapropiada i sempre ineficient mà dura
només poden ser desbancats amb una política raonable i possibilista, sense
retòriques infectades.
Recordem unes petites
mostres de la independència de fet del Ministeri Fiscal: l’absolució de
Camps en el cas dels vestits no va ser recorreguda pel fiscal i, per
tant, Camps va quedar exonerat.
Més. Martínez Sol, fiscal del Tribunal Superior de Catalunya,
va obrir diligències contra El
Mundo pels comptes falsos de Pujol a Suïssa. Torres-Dulce
—fiscal general aleshores i amic de Martínez Sol— li va obrir expedient.
El clau es va acabar de reblar amb unes declaracions
comprensives amb la situació de Catalunya. El 2013, abans del 9-N, a Martínez
Sol se li mostra la porta de sortida i surt.
En el 9-N, ni la fiscalia
de Catalunya ni el mateix Torres-Dulce hi veuen delicte.
N’hi ha constància pública documental, per escrit i
gràfica. Torres-Dulce veu com pocs dies després també se li assenyala la porta
de sortida i surt.
Ja en el procés pel procés, davant el TS, el
fiscal de la causa, per ordres superiors, no s’oposa que Forn sigui excarcerat.
Els exemples de no independència —no és una
característica institucional seva, d’altra banda— del Ministeri Fiscal i una
molt relativa autonomia funcional són innumerables.
O sigui que sabem el pa que s’hi dona.
De l’advocat de l’Estat no
cal ni parlar-ne: ordre directa d’Hisenda i punt final.
Més governamental, impossible.
Quant a Vox, cal recordar
alguns punts més que elementals. Part de l’actual estat de coses i no només en
relació al procés es deriva de la indecència que els partits polítics s’acusin
uns als altres, cal dir-ho obertament.
Ho fan no per justícia, sinó per fins espuris, tot
instrumentalitzant els tribunals per aquestes finalitats de revenja.
Però no hem d’oblidar que els partits polítics —tots— són
persones jurídiques.
Les persones jurídiques, ens jurídicament artificials, es
creen per satisfer unes finalitats que consten en el seus estatuts.
Entre aquests objectius no
hi ha l’exercici d’accions judicials, com l’acusació popular —l’acció penal que
exerceix qui no és víctima del delicte.
Què passaria si CaixaBank, Seat, Iberia o Aigües de
Barcelona, per posar uns exemples, es dediquessin, a més de fer de banquers,
fabricar vehicles, transportar per l’aire persones i mercaderies o subministrar
aigua potable a la població, fins i tot molt principalment, a exercir l’acció
popular en casos de violacions, assassinats, tràfic de drogues o de delictes
contra la seguretat vial?
No cal respondre. Desori al cub.
El mateix passa amb els
partits polítics: com que l’acció popular no forma part dels seus objectius —ni
pot formar-ne part— ni, per tant, figura en els seus estatuts, el seu exercici
és il·legítim i qui així actua ha de ser expulsat del procés a què va ser
indegudament admès.
En castellà es diu “querer
es poder”.
Si això és cert, qui diu que no pot és que realment no
vol.
Però, si havent-ho intentat seriosament, no pot, cal que
deixi passar a qui sí que tingui esma de fer-ho.
Joan J. Queralt
Comentarios
Publicar un comentario