I ara què fem?
Hi ha qui
diu que estem allà on estàvem fa uns mesos.
No és
veritat, hi ha un fet excepcional que va tenir lloc el 27 d’octubre i que
sembla que tots plegats no tenim interès de recordar.
De fet, és
la data més importat per aquells que treballem de fa temps per la llibertat del
nostre país.
Vam declarar la independència en forma de República. No l’hem
feta efectiva, però les urnes l’han ratificat amb la major participació de la
història.
Per donar-li
valor al fet del 27 d’octubre, convé recordar que Montenegro va trigar 15 mesos entre la Declaració d’Independència i la
Constitució com Estat, Eslovènia en va trigar 6, Letònia en va trigar 16
de mesos, però també hi ha casos com el de Kosovo que després d’una declaració
el 1990, no va obtenir el reconeixement internacional suficient fins que al
2008 en va fer una altra que obtingué el reconeixement de 112 estats.
Cada cas és
diferent, però és obvi que per fer
efectiva la República calia fer una declaració.
S’ha fet, i
ara som en el procés del reconeixement, que serà diferent de qualsevol altra,
però que el 21D li ha donat la força que no tenia fa unes setmanes.
Celebrem-ho
doncs i visquem en positiu aquesta situació. El procés segueix i cada cop estem
més a prop, sense potser adonar-nos-en, però ens estem independitzant.
La pregunta
doncs ara és com fer efectiva la
República.
La meva opinió és que es farà efectiva en la mesura
que la comunitat internacional entengui que és millor reconèixer-la que no
fer-ho. I de què depèn això? Doncs bàsicament de 3 coses:
- Del que fem nosaltres, els ciutadans, el govern,
les institucions del país.
- Del que faci l’Estat en tot el seu conjunt,
incloent el sistema judicial, executiu i legislatiu.
- Els interessos que tinguin els diferents actors
internacionals pels quals pot tenir interès una República Catalana. Intento
desenvolupar-ho.
El primer punt, el que hem de fer nosaltres, és
important sobretot des del punt de vista que no hem de cometre errors, o en tot
cas no gaires.
Cal formar govern, amb el
màxim d’unitat possible.
Només calen
68 diputats que recullin l’acte i votin a favor.
No
m’entretindré en explicar el com, perquè legalment no en tinc prou coneixement,
però crec que en general tothom té més interrogants que respostes.
Ara, des del
meu punt de vista hi ha una opció possible guanyadora, que l’acta la recullin
68 diputats no imputats, i deixin el President i Vicepresident com a diputats
encara que no puguin anar a votar al Parlament, no cal tècnicament.
Segon punt,
què farà l’Estat?, d’això no en tinc cap dubte, ajudarà a la seva manera,
amb el seu estil centralista, amenaçador, poc empàtic i agressiu.
Aquest estil de fer no guanyarà simpaties a la comunitat internacional, és més,
pot ser que al final fins i tot comenci a rebre revessos de certs Parlaments
d’estats independents demòcrates.
Ara bé, el
més important que penso que tindrà lloc és el debilitament accelerat de l’Estat
a causa de la crisi del deute sobirà, la crisi del sistema de pensions, la
crisi de la corrupció ara ja investigada a Europa pel suposat us il·legítim
dels fons europeus, i la crisi democràtica implícita amb la resposta de
l’Estat.
Aquestes 4
crisis, potser accelerades si es comença a saber les relacions reals entre
l’Imam de Ripoll i el CNI, debilitaran
l’Estat de forma significativa durant el 2018, i això pot fer que els
suports els vagin perdent molt més ràpid del que ara imaginem.
Finalment el
tercer punt, a qui pot interessar una República Catalana independent?, dona per
fer servir molt la imaginació.
Per exemple,
per reforçar l’EFTA amb un Estat econòmicament pròsper, geoestratègicament ben
situat, tal com ja insinuava el President de Noruega fa uns mesos, i que
permetria a Catalunya formar part del EEE.
També podria
ser interessant per actors que volen debilitar l’Europa actual, que Catalunya
esdevingués Estat com a punt de partida d’un debilitament dels Estats nació, i
per tant un ressorgiment de l’Europa de les regions; Rússia, EEUU i/o la Xina
hi podrien tenir interès, però potser fins i tot la mateixa Alemanya que ara ha
de lluitar amb Estats de gran pes demogràfic com Espanya, Itàlia o França, però
amb poc lideratge econòmic real.
De fet, els
interessos econòmics de la Xina pel port de Barcelona, dels EEUU per les
nombroses multinacionals, o de Rússia pel factor energètic, podria suposar que aquestes simpaties es convertissin en
suports.
I si anem
més enllà i entrem en el factor polític, podria ser que Israel que va veure com
Espanya la reconeixia molt tard tingués interès en castigar l’oligarquia
Madrilenya (recordin allò de catalanes, judios y masones dels precursors
d’aquesta oligarquia).
I si pensem
en la situació del Brexit podria ser que també el Regne Unit preferís una
Catalunya lliure que no pas lligada a l’Estat.
Fins i tot a
mig termini, si Catalunya volgués clicar l’ullet per exemple a França, podria
proposar un acord de francofonia ara que el Regne Unit marxa de la UE, i fer
del francès una llengua vehicular a les escoles, junt amb l’anglès i les
llengües oficials actuals, de manera que permetés relacions acadèmiques entre
universitats i centres d’investigació dins de l’Eurosunbelt.
Com he dit,
aquestes son algunes de les possibilitats de negociació i establiment d’acords
amb la comunitat internacional de la nova República, però segur que en podríem trobar molts més gràcies
al potencial que tenim com Estat, no només internament si no de
col·laboració amb altres estats i organismes internacionals.
Dit això, el
pas que per mi ha d’iniciar el nou Parlament un cop constituït, és llençar una proposta de negociació amb la comunitat
internacional, començant per la UE, però en paral·lel amb l'EFTA i
altres Estats i organismes que tinguin interès amb nosaltres.
I quan parlo
de proposta, penso en concret en incloure formalment la negociació d’actius i
passius amb l’Estat espanyol, que òbviament l’Estat negarà, però que si la fem
arribar a la comunitat internacional pot ser que els faci reflexionar i tard o
d’hora reaccionar.
I en aquest
punt la clau és la proposta d’adquisició de deute sobirà de l’Estat espanyol
per part de la nova República.
Fer una proposta que pugui tranquil·litzar els creditors internacionals
seria sense dubte un as a la màniga clau, potser la clau de tot.
Però també
crec que una altra acció que caldria incloure és el compromís del govern de la
República, a mantenir uns llaços estrets i prioritaris amb els diferents pobles
de la península ibèrica, en especial a nivell econòmic, però també amb una
hipotètica confederació futura.
No podem
obviar que una Espanya sense Catalunya caldrà potenciar-la econòmicament,
sobretot amb la implantació de més industria, doncs justament el que perdrà és
un sector industrial molt fort i exportador.
Amb un
salari mínim de 736€, l’estat espanyol resultant serà atractiu per molts
industrials catalans, i també internacionals, per situar-hi teixit productiu,
ja que l’economia catalana farà un gir important cap a industria de més valor
afegit i tecnològic, amb salari
mínim superior a 1000€ en pocs anys.
Aquest
efecte, que avui ningú en parla, generarà una transformació conjunta i
accelerada de les dues societats, la catalana, cap a una economia 4.0 i
l’espanyola cap a una industrialització real que fins ara mai ha hagut de fer.
Però ara si
els tocarà i serà la solució a la crisi de les pensions en pocs
anys.
De les
altres dues crisis ara mateix és precipitat parlar-ne, però estic segur que
se’n parlarà aviat...
Joan
Canadell
Comentarios
Publicar un comentario