Prova de força o resistència
Proposat Sànchez per a la investidura, s'obren
dues vies, la política i la judicial, que es condicionen
mútuament.
La decisió de la mesa del Parlament és
política, en ús de les seves atribucions. Davant seu, el govern, dins de les
seves i també en resposta política, no permetrà a Sánchez ser investit perquè
és independentista i no li cau bé.
Al temps, confia que el Tribunal
Suprem, en via judicial, prohibeixi al proposat personificar-se al Parlament
per a la investidura. Fa bé en confiar.
Els tribunals espanyols apliquen la
justícia que plau al príncep, ja que la seva idea de la divisió de poders
coincideix amb la del Rei Sol per a qui els jutges eren poc més que camarlencs,
com aquests d’aquí.
Si el jutge Llarena, en ús de la seva
llauna, i per això mateix arbitrària, discrecionalitat, prohibeix a Sànchez
desplaçar-se al Parlament, estarà violant no política sinó judicialment el seu
dret de sufragi passiu i pot ser que delinquint.
Sens dubte el govern té una raó
política poderosa per oposar-se a la investidura de Sànchez, com hem dit, que
es tracta d'un independentista i li cau malament perquè, entre altres coses, és
un home honrat.
Però ningú sap quina raó jurídica
adduirà el jutge Llarena encara que no seria d'estranyar que negui el
permís a Sànchez amb algun d'aquests alambinats sofismes que utilitza en els
seus pintorescs actes.
També entra en l'imaginable que,
temorós de les conseqüències judicials posteriors dels seus actes, Llarena
deixi la política i vagi pel jurídic per evitar querelles permetent
la investidura de Sànchez.
En aquest cas, el govern retornarà a
la via política, recorrent la investidura davant del Tribunal Constitucional,
que ja s'ha afanyat a abominar de Sànchez perquè és un òrgan molt més afí
encara que el Suprem als anhels del govern ja que es tracta d'un tribunal que
de tribunal només en té el nom.
Sigui quin sigui l'òrgan que disfressi
de judicial l'arbitrarietat i el caprici del Govern de la Gürtel i el 155, és
evident que la decisió donarà peu a una querella de la mesa del Parlament per
violació dels drets civils dels candidats electes.
Segons alguns, es tracta d'una
estratègia de l'independentisme per aconseguir consolidar les seves posicions, obrint un compàs d'espera
fins a la decisió del Constitucional sobre el recurs contra les mesures
cautelars que impedien la investidura telemàtica de Puigdemont.
Tractant-se d'un Estat democràtic de
dret, aquesta actitud de qüestionar judicialment una arbitrarietat política
seria encertada.
Si es tracta de l'Estat espanyol de la
dictadura del 155, en el qual les mesures judicials són tapadores conscients de
posicions polítiques de partit, està condemnada al fracàs perquè el seu
resultat final ve predeterminat: ratificar per la via
"judicial" l'arbitrarietat política.
És cert que s’ha d’emprar la via
judicial i arribar amb ella fins on calgui, inclòs l'àmbit europeu.
Però també ho és que implica acceptar
els pressupostos il·legals de la suposada "legalitat" espanyola a
Catalunya, imposada pel 155 i, per tant, destruirà les possibilitats
d'implementar la República Catalana.
La "legalitat" espanyola i
la constituent catalana són incompatibles i com més s’embarranqui el problema
en les martingales processals en què el partit de la Gürtel i els seus ajudants
judicials del 155 són experts, més incompatibles seran.
Es mantindrà així una situació
d'espera en la política catalana just quan tots coincideixen en la urgència de
posar en marxa les institucions republicanes, entre altres coses perquè encara
hi ha quatre presos polítics que són ostatges del nacionalisme espanyol més
agressiu.
En conseqüència, l'independentisme ha
de posar en marxa les dues vies al mateix temps: la judicial, querellant-se
contra les decisions injustes de la judicatura o òrgans assimilats i la
política, investint un president legítim que implementi la República Catalana
de manera efectiva i que haurà de ser Carles Puigdemont o persona en la qual
aquest delegui.
La República Catalana no compta més
que amb les seves pròpies forces.
És dur dir-ho, però queda exclòs tot
suport de l'esquerra espanyola, tant de la dinàstica (PSOE) com de la suposada
republicana (Podem), igual que tota possibilitat de suport d'aquesta esquerra
espanyola en les seves versions catalanes de PSC o Comuns.
Aquesta situació és la que fa que la
conservació de la unitat del moviment sigui una exigència de supervivència.
El recent debat sobre si
"ampliació" o "aprofundiment" de l'independentisme només
serà acceptable si no trenca aquella unitat.
Si,
per la raó que sigui, la unitat es trenca i la classe política independentista
deixa a l'estacada un immens moviment popular republicà que, per primera vegada
en la història, pot arribar al seu objectiu, la disjuntiva serà inevitable:
s'accepta un retrocés de quaranta anys als del "cafè per a tots", o
es va a noves eleccions amb llista única de país, com ja es va haver de fer el
21 de desembre passat.
Ramon Cotarelo
Comentarios
Publicar un comentario