Drets o font d’angoixa
«Tot
el que no sigui una reestructuració integral i creativa és prolongar l’agonia
d’un país que, paradoxalment, té més drets que mai però cada vegada menys
garanties i menys comoditat per exercir-los»
En
el debat parlamentari sobre la llei de mesures urgents en matèria d’habitatge i
urbanisme, la consellera Paneque va defensar que l’habitatge ha de ser un dret
i no una font d’angoixa. Té raó.
El
problema és que, de moment, l’angoixa seguirà en contradicció amb el dret, per
què la Llei va aprovar un conjunt de mesures pal·liatives, però va deixar fora
diverses qüestions essencials.
Un exemple, la llicència bàsica de
construcció. O sigui el permís inicial accelerat que hauria de permetre iniciar
les obres en només unes setmanes, validant únicament uns requisits clau,
seguirà trigant una eternitat.
Es
tracta d’un element essencial que es va deixar de banda. Només un tràmit
accelerat permetria agilitzar el pla dels 50.000 habitatges del Govern. A hores
d’ara, la probabilitat que els habitatges promesos es facin és altíssimament
improbable.
Un altre exemple. No es va mencionar una
evidència bàsica: el dèficit d’habitatge no es resoldrà municipi a municipi.
Obliga
a mirar Catalunya com un tot, i això vol dir un territori ben dotat i
interconnectat. El dèficit estructural de les infraestructures de comunicació
que pateix el país és un llast monumental per a l’habitatge.
Diguem-ne, doncs, que el debat ha tornat a
fer evident una característica central de la Catalunya actual: vivim immersos
en una política de pedaços.
El
Parlament català, sempre subordinat a les Corts espanyoles, no disposa de la
potestat i de la voluntat necessària per impulsar les polítiques integrals que
el país necessita. Malauradament, els partits que l’habiten, per raons
oposades, no l’utilitzen per mostrar amb claredat quina és la realitat del
país, ni per explicar per què els problemes s’eternitzen o no es resolen.
Així,
doncs, el problema de l’habitatge —com molts dels problemes més aguts que
arrosseguem— posa en relleu la burocratització de les estructures públiques i
el dèficit polític.
El
debat entre garantia i eficàcia dels processos administratius és un dels drames
menys visibles però més persistents. Sens dubte, hi ha molts funcionaris guiats
per la voluntat de fer funcionar les coses; però també és evident que una xarxa
burocràtica que combina normes innecessàries amb actituds inadequades dificulta
greument les dinàmiques emprenedores de la ciutadania.
El resultat és una administració
profundament inoperant.
En
molts casos, la desídia dels alts funcionaris situats al capdavant de les
institucions s’han convertit en un tap per a la dinàmica social. Es tracta d’un
mal aparentment invisible, però que afecta de manera directa milers de
persones.
Avui,
la burocratització de l’administració és un motiu de queixa recurrent en tota
mena d’espais socials. Sense menystenir, però, el funcionariat compromès que hi
és, com hi són alcaldes i regidors que intenten mitigar els mals estructurals.
Per
tant, sap greu dir-ho, però les mesures urgents en matèria d’habitatge poden
pal·liar algunes aberracions pròpies del “feta
la llei, feta la trampa”, però no resolen l’acceleració dels processos
inicials, especialment els permisos de construcció, ni obren les portes al que
hauria de ser un pacte social -administració pública/societat civil- plantejat
en termes d’emergència nacional.
Una
emergència que hauria d’incorporar necessàriament la consideració de Catalunya
com una estructura urbana correctament comunicada. Mentre Rodalies, l’AP-7, els
metros metropolitans i l’alta velocitat interna continuïn sent colls d’ampolla,
no hi haurà una solució real al problema de l’habitatge.
Cal insistir-hi.
Per
donar resposta a l’agut problema de la manca d’habitatge és imprescindible
observar el conjunt del país i actuar sobre els diversos embuts que el
paralitzen i l’angoixen: la burocratització dels processos i de les llicències
d’obres; la insuficient comunicació viària i ferroviària ràpida entre
comarques, pobles i ciutats; la desigualtat en la qualitat dels serveis
sanitaris, educatius i socials en un territori que ja és, de fet, globalment
metropolità; i, òbviament, la manca d’un finançament generós de l’habitatge i
del conjunt de les polítiques públiques.
Dit
clarament: el problema del finançament públic de Catalunya és un problema
inajornable i la ciutadania s’hi haurà d’implicat. No oblidem que, com sempre,
una part molt important de l’esforç fiscal dels catalans es transfereix a l’ús
i gaudi de la capital de l’Estat.
Mentre el nostre Parlament no sigui capaç
d’interpretar tot això de manera simultània, el dret a l’habitatge continuarà
esdevenint una eterna promesa i una font d’angoixa social.
I
quan, en un país, la majoria de drets col·lectius es converteixen en font
d’inseguretat i malestar sobre la vida quotidiana, destrossen sense adonar-se’n
la cohesió social i el sentit de comunitat.
Fixem-nos-hi.
Avui,
a Catalunya, generen angoixa de manera simultània el dret a l’habitatge, el
dret a la sanitat (saturació), el dret a l’educació (deteriorament del model),
el dret a la mobilitat (Rodalies i AP-7), el dret a una administració eficaç
(burocratització i lentitud), el dret a gestionar adequadament la integració de
la immigració (manca de mitjans i instrumentalització populista), el dret a la
llengua pròpia i l’exercici ple de la catalanitat com a nexe social.
La conseqüència és clara: les classes
mitjanes catalanes viuen sotmeses a un nivell d’estrès molt elevat.
La
majoria de serveis públics, saturats i infrafinançats des de fa anys, generen
més angoixa que satisfacció. I això passa perquè una part substancial de les
polítiques públiques són dubitatives i responen més a la lògica del pal·liatiu
que no pas a la de resolució estructural.
Aquest és, probablement, el problema més
seriós amb què tanquem el primer quart del segle XXI.
En el segle de la intel·ligència
artificial, els catalans continuem lidiant amb problemes propis del segle XX i
fins i tot del XIX: una burocràcia feixuga, uns serveis públics deficients i
una estructura institucional inadequada.
Vivim
envoltats d’angoixes quotidianes que serien perfectament evitables si l’aparell
públic i institucional es correspongués amb allò que volem i paguem els
ciutadans i amb el que exigeix el moment històric que vivim.
L’any 2003 va fer fortuna l’expressió el
català emprenyat per descriure l’estat d’ànim majoritari davant la situació del
país.
D’aquí en va sorgir l’energia social que
va conduir a l’Estatut del 2006 i, posteriorment, a la revolta de les classes
mitjanes favorable a la independència, arran de la mutilació d’aquell Estatut
pel Tribunal Constitucional espanyol.
Una
revolta que l’Estat va liquidar per la via repressiva i judicial a partir del
2017.
Som a tocar del 2026.
Les
raons per estar emprenyats, enfadats i desenganyats s’han multiplicat. El
Parlament continua en hores baixes, centrat en respostes pal·liatives. Però les
classes mitjanes catalanes necessiten tant solucions immediates com solucions
estructurals i de fons.
Vivim en un Estat on les classes mitjanes
catalanes importen poc.
En
un Estat autonòmic que permet disposar d’un Parlament més o menys voluntariós,
però amb competències limitades, capaç d’afrontar problemes de detall però
incapaç, per dependències polítiques i institucionals, d’afrontar els problemes
estructurals que condicionen el país.
Tenim
un Govern autonòmic que ens vol fer creure que la normalitat consisteix a viure
sota l’imperatiu harmonitzador d’un aparell estatal emmalaltit de centralisme i
partidisme. I tenim unes estructures polítiques estatals atrapades en una pugna
constant en què la conversió dels drets dels catalans en benestar efectiu és,
senzillament, secundària.
No ens enganyem.
El
Parlament català recepta pal·liatius allà on caldrien reestructuracions de
fons. I mentre les estructures profundes no es reformin, l’angoixa i el
malestar continuaran marcant la societat catalana.
Cal desitjar que el 2026 pugui aportar una
esperança renovada: la d’una política nacional orientada a pensar solucions
estructurals, de conjunt i de fons.
Una
política que no es limiti a tapar esquerdes, sinó que assumeixi la necessitat
de renovar fonaments, idearis i expectatives.
El
problema principal dels catalans —més precisament, de les classes mitjanes i
treballadores— és viure sotmesos a una estructura pública, és a dir, a un Estat
de les autonomies administrativament ineficaç i políticament corcat.
Mentre no s’actuï contra aquesta realitat
amb decisió i sense mirar cap a una altra banda, el problema no es resoldrà.
L’angoixa
quotidiana, combinada amb un malestar existencial creixent, continuarà
impregnant la vida de la ciutadania. El problema profund del qual penja el de
l’habitatge i tots els altres és que estem vivint en un país cada cop més
desestructurat, i el pitjor de tot és que ho estem normalitzant.
Avui, l’estat del benestar català presenta
esquerdes per tot arreu.
Els
drets existeixen sobre el paper, però s’esvaeixen en la pràctica.
No existeixen en la relació entre
ciutadania i administració, atrapada en estructures lentes, opaques i
ineficaces. No existeixen en una política obsessionada a gestionar l’escassetat
en lloc d’activar els actius productius reals del país.
No
es fan visibles en un Parlament que legisla pal·liatius mentre la vida
quotidiana s’encalla. I no es perceben en una societat on, paradoxalment, els
drets generen més angoixa que seguretat.
Catalunya
viu instal·lada en una anomalia gairebé sistèmica: s’acumulen drets reconeguts
que no es tradueixen en benestar efectiu. Habitatge, sanitat, educació,
mobilitat o administració eficient han deixat de ser horitzons de
tranquil·litat per convertir-se en fonts de preocupació permanent. Aquesta
contradicció erosiona la confiança col·lectiva, desgasta les classes mitjanes i
buida de sentit el contracte social implícit —la catalanitat— que ha sostingut
el país durant dècades.
Les classes mitjanes i treballadores no
estan emprenyades per caprici.
Ho
estan perquè sostenen fiscalment l’Estat, compleixen les normes i assumeixen
les càrregues, però reben uns serveis públics que sovint funcionen molt pitjor
del que seria raonable en una societat avançada. L’estrès quotidià no és
col·lateral: és el símptoma visible d’un sistema que no respon.
Persistir en aquesta dinàmica és una
irresponsabilitat política de primer ordre.
Governar
no pot voler dir administrar la disfunció ni normalitzar l’anormalitat. I
legislar no pot limitar-se a posar pedaços quan el que cal és desmuntar i
reconstruir. Sense una reforma profunda de l’aparell administratiu, sense una
aposta clara per l’eficiència pública, sense una visió territorial integrada i
sense una voluntat real de transformació, qualsevol discurs sobre drets queda
reduït a retòrica.
El
Parlament català té davant seu una disjuntiva nítida: continuar refugiant-se en
els pal·liatius i assumir l’angoixa com a cost inevitable del sistema, o
afrontar el veritable repte del país, que és convertir els drets en benestar
tangible. No hi ha terme mitjà.
Una
societat que viu permanentment estressada, que ha de defensar cada dia drets
bàsics que haurien d’estar garantits, no és resilient: és una societat
esgotada. I cap país pot avançar democràticament, econòmicament ni cívicament
quan l’angoixa esdevé l’experiència compartida de la vida quotidiana.
Si el 2026 ha de significar alguna cosa
per la política catalana, seria bo que fos el punt d’inflexió en què deixi de
gestionar el malestar i comenci, finalment, a desactivar-lo.
No
amb discursos, sinó amb decisions estructurals. No amb pal·liatius, sinó amb
reformes. No amb promeses, sinó amb un aparell públic que funcioni i es posi a
desvetllar els enormes actius socials, culturals i econòmics de que disposa la
societat catalana, malauradament encotillats per estrictes institucionals
inadequades.
Tot el que no sigui una reestructuració
integral i creativa és prolongar l’agonia d’un país que, paradoxalment, té més
drets que mai però cada vegada menys garanties i menys comoditat per
exercir-los.
I,
al meu entendre, o bé l’independentisme és capaç de canviar el pas, renovar
l’ideari i posar-s’hi al davant del país que pot ser, o la societat continuarà
encallada, estressada i angoixada.
Ferran Mascarell
.jpg)
Comentarios
Publicar un comentario