Restringint democràcia
El procés
d’aprimament de la democràcia espanyola és de manual.
L’únic que,
dins tot aquest procés, se’ns presenta com un interrogant és quan la Unió
Europea dirà prou.
En algun
moment passarà, però no sabem quan.
De moment,
ja han deixat que el Regne d’Espanya anàs molt més enllà del que alguns,
ingènuament, fa només uns mesos, hauríem cregut.
Què s’ha
fet, des dels òrgans de poder espanyols per carregar-se la democràcia?
Vegem-ne
alguns passos:
Primer: anar bandejant el poder dels diputats i
augmentant el dels no electes.
La cosa és
ben senzilla. A les democràcies que funcionen com toca els diputats són
inviolables, no poden ser jutjats i no poden ser portats a la presó sense
l’autorització del parlament del qual formen part.
Si un jutge
pot imputar un diputat, jutjar-lo i empresonar-lo (o, fins i tot, empresonar-lo
sense haver-lo jutjat) és que el sistema polític en qüestió pot ser qualificat
de qualsevol altra cosa, però no de democràcia.
Un jutge
només s’ha de poder ficar amb un diputat si ho autoritza el seu parlament; si
no, no hi té res a dir.
Per començar
perquè els diputats han estat elegits per representar el poble i, a Espanya (no
així a d’altres llocs del mon), els jutges no els ha elegit ningú.
Si Espanya
fos realment un país democràtic, avui ni Oriol Junqueras ni Joaquim Forn ni
Jordi Sànchez no podrien ser a la presó, perquè el Parlament de Catalunya, que
jo sàpiga, no ha autoritzat en cap moment que se’ls processes.
Tampoc hi
podrien haver ingressat Jordi Turull, Josep Rull, Raül Romeva…
Segon: situar el sistema judicial i els cossos
policials per damunt de l’autoritat civil.
Quan, uns
dies abans de l’1 d’octubre de l’any passat, els cossos de seguretat de l’Estat
entraren a la Conselleria d’Economia de la Generalitat de Catalunya i varen
detenir determinats alts càrrecs d’aquell departament, l’amic Gunther Dauwen,
director de l’Aliança Lliure Europea, em va demanar: “Això, ho ha autoritzat,
el vicepresident Junqueras?”. “De cap manera”, li vaig contestar. “Aleshores,
s’està produint un colp d’estat”.
Efectivament,
s’estava perpetrant un colp d’estat contra l’autonomia catalana.
Posteriorment,
els propagandistes del règim varen qualificar de colp d’estat les decisions del
Parlament de Catalunya (preses per la majoria dels diputats, elegits
democràticament, amb un programa independentista).
Perversió
pura del llenguatge, que recorda la d’aquells totalitaris del segle passat que
deien que tot el mal del mon procedia dels jueus.
I que
sistemàticament presentaven, com fan ara, les víctimes com a agressors.
Ni en
Gunther ni jo podíem pensar, en aquell moment, que la Unió Europea acceptaria
un colp d’estat al seu interior.
Anàvem
errats d’osques.
Tercer: dir qui es pot presentar i qui no per a uns
determinats càrrecs.
A la
República Islàmica de l’Iran, perquè algú pugui accedir a un càrrec públic
primer l’ha d’aprovar un Consell d’Ulemes.
Els barbuts
es reuneixen, Alcorà en mà, i diuen qui pot ocupar un càrrec i qui no.
Al Regne
d’Espanya, el Consell d’Ulemes és múltiple i variat (Audiència Nacional,
Tribunal Constitucional, govern espanyol…), però actua exactament igual.
Qui és el
jutge Llarena per dir si Carles Puigdemont pot ser investit o no president de
Catalunya?
Qui són en
Rajoy o la seua vicepresidenta per suplantar la voluntat popular dels catalans?
Qui és el
Tribunal Constitucional per interferir en allò que ha votat la gent?
Espanya
només seria una democràcia creïble si deixes de posar pals a les rodes de la
(re)investidura de Carles Puigdemont com a President de la Generalitat de
Catalunya, tal i com volen la majoria absoluta dels diputats electes.
Impedir-ho
és, directament, un frau de llei. I tots els que ho intenten impedir ho saben.
Però
nosaltres també sabem que ells són els que estan contra la Constitució, que
només l’esgrimeixen per restaurar un estat autoritari, sense cap qualitat
democràtica.
Quart: apel·lar a l’odi per carregar-se els que ells
odien.
Arreu del
mon, els delictes d’odi estan pensats per defensar els més febles dels embats
dels més forts.
A Espanya,
en canvi, serveixen per posar davant el jutge un mecànic de Reus que es va
negar a atendre una policia després de l’1-O, però no per posar-hi els
comandaments que varen ordenar la repressió en aquell dia memorable.
Només amb
aquests quatre punts, qualsevol democràcia queda coixa.
Només amb el
primer, ja no es pot parlar realment de democràcia.
I al primer
hi han contribuït tots els partits espanyols (i fins i tot alguns que no se’n
reclamen).
BERNAT JOAN I MARÍ
Comentarios
Publicar un comentario