La rebel·lió, a judici
20 d’octubre del 1899. Els gremis de
Barcelona deixen de pagar nous tributs. Se senten enganyats pel govern del
president conservador, i alhora regeneracionista, Francisco Silvela, que els
havia promès una rebaixa de càrregues i la negociació d’un concert econòmic per
a la demarcació de Barcelona.
La polèmica, ja llavors, es plantejava com un
acte de resistència passiva al pagament d’uns tributs aprovats per les Corts i
la corona que tenien com a objectiu modernitzar la hisenda espanyola i fer
front també, i principalment, a les despeses bèl·liques.
Els botiguers opten per la protesta i la
campanya s’estén ràpidament. Al cap de quatre dies, el 24 d’octubre, el govern
espanyol decreta la suspensió de les garanties constitucionals a Barcelona, i
tres dies més tard, el 27, declara l’estat de guerra a petició del governador
civil.
L’autoritat militar emet un ban en què
qualifica els fets de delicte de sedició i l’1 de novembre ingressen en presó
preventiva cinc comerciants.
El fiscal del Tribunal Suprem va més enllà i,
amb la col·laboració del govern, envia una circular a la resta de fiscalies
provincials d’arreu del territori espanyol en què afirma que el no pagament
dels tributs és considerat un delicte de rebel·lió.
L’objectiu: tallar de socarel altres
protestes semblants i advertir tots els espanyols que hi ha un càstig penal a
la resistència col·lectiva, ja que amb aquella actuació s’estava impedint
l’exercici de les facultats que tenen al seu càrrec els ministres.
Així ho explicava el ministre de Gràcia i
Justícia, Luis María de la Torre, comte de Torreanaz, en resposta a preguntes
del senador Bernabé Dávila, del Partit Liberal, contrari a la mesura, en un ple
del Senat el 20 de novembre i que es pot consultar a l’arxiu de documentació en
el web del Senat. “Prego al govern que
ens digui d’una vegada si vivim en l’Europa culta o en un país no civilitzat on
és possible que un govern estableixi penalitats diverses en funció del
territori”, inquiria Dávila.
Al llarg de la conversa entre els dos
polítics, s’observa que allò que per al president és l’obligació d’aplicar “mesures radicals per evitar alteracions de
l’ordre públic” per al senador liberal no és més que un “ús autoritari de la doctrina legal”.
Senadors i diputats conservadors alerten “que la resistència passiva al pagament de
tributs posa en perill la integritat nacional” i n’acusen els autors de “separatistes” i d’actuar a “trets” pels carrers i provocar “col·lisions”.
L’exministre Duran i Bas, senador i exmembre
del govern, també és un dels que es mostraven contraris a la suspensió de
garanties i a la tipificació del delicte tot i admetre la gravetat del
conflicte.
Ho assegurava així: “No ha existit el caràcter tumultuari que motiva mesures
extraordinàries i que venen justificades per la necessitat de restablir l’ordre
alterat en una població”, lamentava en un ple al Senat. El ministre
d’Hisenda, Fernández Villaverde, li responia assenyalant la gravetat de la
situació, ja que el delicte ha estat, a més a més, “col·lectiu”, amb una actitud per part dels contribuents que ha
provocat “la intervenció de la Guàrdia
Civil, que, a Barcelona, ha estat insultada, i se li ha llançat aigua des dels
balcons; la mesura no podia estar més justificada”, asseverava el ministre,
tal com consta en el Diari de Sessions.
Els fets són coneguts com el Tancament de
Caixes i van suposar la dimissió de ministres i de l’aleshores alcalde de
Barcelona, Bartomeu Robert. Codi Penal i catalanisme polític
El Codi Penal espanyol es va crear el 1820 i,
ja des dels inicis, els esforços dels legisladors van estar destinats a
tipificar com a delicte qualsevol acte que pertorbés la protecció de la
Constitució, la tranquil·litat pública o, el que seria el mateix, la garantia
de l’ordre públic i, en més grau, la seguretat.
Els delictes de rebel·lió i sedició agafaven
cos i alhora els separava una fina línia vermella que s’ha anat ampliant i
reduint en funció dels contextos polítics i socials de cada època.
L’actual situació política a Catalunya, amb tot
un govern acusat de rebel·lió per la Fiscalia General i de sedició per
l’Advocacia de l’Estat, fa que es torni a posar el focus en l’ús, i també abús,
que s’ha fet al llarg de la història dels delictes de rebel·lió i sedició, una
matèria que darrerament també ha estat objecte d’articles d’historiadors i
catedràtics de dret penal de manera recurrent.
El Tancament de Caixes, l’origen Benet
Salellas, en el llibre Jo acuso, assenyala que el naixement del catalanisme
polític, pels volts del 1900, obligava els legisladors a reformar el Codi Penal
per reprimir “el separatisme”.
L’episodi històric del Tancament de Caixes en va ser el precursor, i després es
van produir altres episodis també greus, com les vagues generals i la vaga de
tramvies, fins a culminar en la Setmana Tràgica.
Però llavors el Tancament de Caixes era
percebut pel govern espanyol com un moviment separatista de gran abast que
calia combatre per tots els mitjans.
Alguns comerciants catalans van ser
empresonats i es van confiscar establiments per atemorir els que encara es
negaven a pagar les contribucions.
La Unió Regionalista, presidida pel doctor i
alcalde Bartomeu Robert, va esdevenir dos anys més tard la Lliga Regionalista,
que va ser el nucli del catalanisme polític que va marcar el segle XX.
El professor d’història del dret a la UPF
Alfons Aragoneses comparteix la idea que s’ha fet un ús abusiu dels delictes de
sedició i rebel·lió al llarg de la història.
Amb tot, el jurista va més enllà i assenyala
que no han estat els únics mecanismes jurídics que s’han emprat per reprimir la
població o fer front a la dissidència política.
Així, Aragoneses esmenta la llei de
jurisdiccions del 1906 arran dels fets a la revista Cu-cut!.
Era una època de gran inquietud social i es
van proposar lleis noves per regular les associacions i les protestes. Aquest
professor explica com els poders executiu i judicial es trobaven sovint amb un
autèntic problema a l’hora d’afrontar algunes de les accions del catalanisme
polític, ja que, a diferència de l’anarquisme i el comunisme, les accions
polítiques estaven exemptes de violència.
El separatisme era considerat un dels màxims
perills contra la integritat de l’Estat i calia fer-hi front.
A partir d’aquí, i amb els conflictes
polítics encallats, van agafar cada cop més protagonisme els estaments
militars, amb dramàtiques conseqüències per al segle XX.
El professor de dret penal de la Universitat
d’Alacant Juan Carlos Sandoval, autor de diversos estudis sobre el delicte de
rebel·lió, indica que, històricament, la incriminació de conductes per aquest
delicte es caracteritzava en bona part pel predomini de la legislació penal
militar sobre la legislació penal comuna
Sandoval, que també considera que s’ha fet un
ús autoritari del delicte de rebel·lió al llarg dels anys, alerta, però, del
risc que actualment podria suposar la tipificació d’aquests dos delictes,
especialment el de sedició, per suprimir i reprimir protestes socials o
polítiques, la qual cosa oferiria la possibilitat que fructifiqués una nova
política d’ordre públic que posés en perill l’exercici de drets bàsics com els
de reunió i manifestació, que paradoxalment estan garantits per la Constitució.
Sandoval circumscriu aquest “redescobriment” del delicte de sedició
en l’aparició, precisament, de dos factors: la situació politicojudical a
Catalunya, i les reformes del Codi Penal i l’entrada en vigor de la nova llei
de seguretat ciutadana, el 2015, la coneguda com a “llei mordassa”, concretament l’article 36.4.
Segons sosté la doctrina recent, s’acusa de
rebel·lió quan es “tendeix a atacar el
desenvolupament normal de les funcions primàries de legislar i governar, mentre
que la sedició ataca les secundàries, administrar i jutjar”, recull una
sentència del Suprem del 3 de juliol del 1991, que també atorga als dos
delictes una “finalitat de subversió
política o social”.
La sentència va ser fruit del conflicte
ocasionat el 1985 per la gestió de l’aigua entre la població d’un municipi
d’Albacete i l’empresa que n’explotava els pous i que va acabar als tribunals
amb acusacions de rebel·lió i sedició contra els ciutadans que protestaven.
Finalment, van ser castigats per coaccions.
Aquella sentència va servir d’argument a la Fiscalia General per sustentar la
sedició en les querelles de l’octubre del 2017 contra els dirigents polítics
que van impulsar el procés i la declaració simbòlica d’independència de
Catalunya.
30
anys de presó és la pena màxima prevista per rebel·lió. Es castiga per aquest
delicte
quan s’hagin esgrimit armes, quan s’hagin causat estralls o quan s’hagi
exercit violència.
Pel delicte de sedició,
es preveuen 15 anys de presó com a màxim.
Comentarios
Publicar un comentario