L’escola buida: quan la por a exigir es converteix en abandonament
El desastre educatiu català no es resoldrà amb més diners, més tecnologia o més innovacions pedagògiques sense rumb. Estem assistint en silenci a un desmantellament. Mentre ens entretenim en debats estèrils sobre ràtios, projectes innovadors i competències emocionals, el cor del sistema educatiu català s’afebleix per moments. Els resultats de l’últim informe PISA, on Catalunya ha patit una caiguda històrica situant-se a la cua d’Espanya i per sota de la mitjana de l’OCDE, no són una anècdota, sinó el símptoma febril d’una malaltia profunda: la renúncia a l’exigència i l’abandonament del coneixement com a pilar fonamental de l’escola. Hem caigut en el parany d’una pedagogia tova, seductora en la seva retòrica però devastadora en els seus efectes. Durant dècades, entitats com la Fundació Jaume Bofill o l’associació de mestres Rosa Sensat, hereves del llegat de figures com Marta Mata, han promogut un model on conceptes com «esforç», « memòria », « disciplina » o « autoritat de...